Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Arvostelut: Feeniksin vuosi (20.05.2012 klo 12:00:00)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
26.05.2012, klo 13:46:27

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
355595 viestiä 8527 aihetta kirjoittanut 6032 jäsentä. Uusin jäsen: salamanterinainen
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Aku Ankka ja kumppanit
| | |-+  Paras Aku Ankan piirtäjä
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Äänestys
Kysymys: Kuka on tai oli paras Aku Ankan piirtäjä?
Carl Barks - 83 (38.8%)
Keno Don Rosa - 97 (45.3%)
Marco Rota - 3 (1.4%)
Romano Scarpa - 5 (2.3%)
Manuel Gonzales - 1 (0.5%)
Ferioli - 1 (0.5%)
Vicar - 13 (6.1%)
Joku muu - 11 (5.1%)
Äänestäjiä yhteensä: 188

Sivuja: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Paras Aku Ankan piirtäjä  (Luettu 31678 kertaa)
Wade
Toimittaja
Valvoja
Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #90 : 06.02.2005, klo 00:44:51 »

Miltä mielestänne näyttävät William van Hornin piirrokset... Aku ja muut katsovat jonnekin menneisyyteen. On parempiakin piirtäjiä
tallennettu

Wade Koivurinne
Laura Sivonen
Tunteikas siili
Valvoja
Poissa

Sukupuoli: nainen

« Vastaus #91 : 06.02.2005, klo 14:22:36 »

Rosa!
Jos joku olisi sitä sapluunaa tarvinnut - ja kipeästi - niin se olisi kyllä ollut hra Barks..
Kaikella kunnioituksella Akun ja Roopen luojaa kohtaan täytyy sanoa, että jos Rosa olisi piirtänyt Ankka sarjojaan samaan aikaan Barksin kanssa, niin historia olisi aivan erilainen kuin mitä se tänä päivänä on. Kaikki aliarvostavat Rosaa vain siksi, että Carl Barks on olemassa (se autovertaus oli osuva). Kuinka joku edes voisi verrata Barksia kehenkään toiseen taiteilijaan! Barks kun on se oikea ja alkuperäinen, jonka töitä muut taiteilijat mukailevat ja kenen luomaan maailmaan koettavat sovittaa omat kertomuksensa.

Sanonpa silti, miksi Don Rosa on parempi.
Ensinnäkin se kaikki taustatutkimus, jota Rosa tekee sarjojensa historiikkia varten, on vaikuttavaa (veikkaisin, että peruskoulun historia olisi ollut paaaaaaljon mielenkiintoisempaa Rosan esittämänä ja tiedot olisivat siltikin olleet eksakteja).
Piirrostyyli on ehdottomasti omintakeista, tarkoissa mittakaavoissa esitettyä ja yksityiskohtaista (vaikka sarjan lukisi monesti uudelleen, niin silti sieltä löytyy jotain sellaista, jota ei ole aiemmin huomannut).
Doni käyttää myös mielestäni kuvissaan runsaammin perspektiivejä kuin muut ankkataiteilijat, mikä lisää kunnioitustani hänen töitään kohtaan.
Juonikuviotkin onnistuvat pidättämään hengitystä ja yllättämään.
Mutta minuun kaikkein eniten vetoaa Rosan huumori, joka on parodiallista ja sarkastista, johon minä en taatusti koskaan kyllästy (tai en ole kyllästynyt sinä aikana, jona olen lukenut Rosan sarjoja).

Nyt totean, etten ole mistään edellä mainituista piirteistä havainnut viitteitä Carl Barksin sarjoissa.
Kenties minulla on väärä asenne lukiessani Barksin tarinoita, mutta sen myönnän, että Don Rosan ankkaa ei olisi ilman Carl Barksia (Rosa jopa on itse sanonut ihailevansa Barksin töitä, jotka ovat toimineet hänen innoittajinaan - tai jotain tuon suuntaista... Vanha ei enää muista)

Grin
« Viimeksi muokattu: 06.02.2005, klo 14:24:08 kirjoittanut Laurel » tallennettu

Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.
Jari Lehtinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan

« Vastaus #92 : 06.02.2005, klo 16:01:50 »

Miltä mielestänne näyttävät William van Hornin piirrokset... Aku ja muut katsovat jonnekin menneisyyteen. On parempiakin piirtäjiä
Minua ovat aina viehättäneet van Hornin itikat!
Tietysti voi ajatella, että jutuista puuttuu jotakin, jos huomaa kaikkein eniten innostuvansa van Hornin surviaisten bongauksesta, mutta monella piirtäjällä ei ole edes niitä.
tallennettu

”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.
Kananjalka
Jäsen
Poissa

Shhh, hiljaa, kiitos.

« Vastaus #93 : 16.02.2005, klo 19:10:31 »

Nyt kyllä on vaikea kysymys.  En osaa valita kun suosikkeja on niin paljon. Mutta kyllä ääni lähtee Don Rosalle. Don Rosan The Pertwillaby Papers albumi on tehnyt minuun suuren vaikutuksen Don Rosaa kohden. Kyllä Barksikin on hyvä en sano että hän on huono. Barks on toisaalta piirtänyt muutakin kuin Aku Ankkaa esim. Tom ja Jerry lehteen. Don Rosalle ääni.
tallennettu

"Haluaisin keksiä sellaisen aineen tai koneen, jonka tuhovoima olisi niin hirvittävä, että ihmiseltä menisi ainiaaksi kaikki sotimishalut."
Sweetie
Uusi jäsen
*
Poissa

aaw, vaalenpunaista!

« Vastaus #94 : 16.02.2005, klo 19:59:48 »

Don Rosa, ehdottomasti. tykkään niistä pikkuisista yksityiskohdista  Smiley
tallennettu
hermanni koivisto
Vieras
« Vastaus #95 : 28.02.2005, klo 12:29:17 »

Shocked HEI DAA ROSA TIETTY!!
rosa rulaa... se piirtää nii sika tarkasti ja kaikki ilmeet sun muut on iha tosi hienoi.. tosi paljon yksityiskohtii jnejne...

Valvoja sanoo: Saan päänsärkyä noista pitkistä hymiöriveistä.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2005, klo 18:02:26 kirjoittanut Surfin Joe » tallennettu
Hanna
Jäsen
Poissa

« Vastaus #96 : 28.02.2005, klo 14:55:08 »

Vicar sai kyllä minun ääneni. Hänen tyylinsä on miellyttänyt aina, jotenkin se vain mielestäni "sopii" Aku Ankkaan. Rosasta en ole koskaan tykännyt, vaikka kuinka olen yrittänyt. Sitä ei käy kieltäminen etteikö hän olisi oikea peto piirtämään, mutta jotenkin sellainen jäykkyys ja "pitkät viipyilevät katseet" ja pysähtyneet kuvat eivät ole sitä mitä henk.koht. yhdistän Akuun. Barks on tietysti luku sinänsä, etenkin mitä tulee unohtumattomiin tarinoihin, mutta kyllä tuo Chilen vanha herrasmies on silti vienyt minun sydämeni.

Edit: listan ulkopuolelta Al Taliaferro 30-50-l. (?) Aku-strippeineen on myös tehnyt vaikutuksen rennolla ja ilmeikkäällä piirrosjäljellään.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2005, klo 14:57:13 kirjoittanut Hanna » tallennettu

Klik klik --> Sarjisblogini
hepsuankka
Uusi jäsen
*
Poissa

Elämä on...

« Vastaus #97 : 04.03.2005, klo 15:39:05 »

Kyllähän Carl Barks on oikea ankkakuningas, ja aivan mahtava piirtäjä ja käsikirjoittaja, mutta Ilman Don Rosaa Carl Barksin perintö ei olisi jatkunut.

Oma ääneni Don Rosalle. Wink
tallennettu
MEH
Vieras
« Vastaus #98 : 04.03.2005, klo 19:45:02 »

Kyllähän Barks on paras. Mutta pidän todella paljon myös Marco Rotan piirrostyylistä sekä hänen käsikirjoituksistaan. Harmi että hänen tarinoitaan on akkarissa vain silloin tällöin.
tallennettu
Kaikki tai ei mitään
Vieras
« Vastaus #99 : 07.03.2005, klo 17:40:21 »

Barks ehdottomasti. Miksi? Huh

No, en mä tiedä!! Cheesy
tallennettu
Juho S.
Vieras
« Vastaus #100 : 15.03.2005, klo 13:24:18 »

Keno Don Rosa tietysti!
tallennettu
Tootsi
Uusi jäsen
*
Poissa

« Vastaus #101 : 24.03.2005, klo 17:35:17 »

Ehkä vähän korni aihe, mutta Akkarihan on perussarjakuvaa ja varmasti monen suomalaisen ensikosketus lukemiseen ja sarjakuviin.

Itse vastaan Marco Rota, en järin pidä Rosasta. Aku Ankan piirtäjä tarkoittaa siis Aku Ankka -lehdessä piirtävää taiteilijaa, ei Akun piirtäjää vältämättä vaikka kaikki taitavatkin akua piirtää. Rosa ja Barks eivät Mikki-maailmaa piirrä, paitsi Rosalla on joka sarjassaan Mikki piilotettuna.

Bas ja Mau Heymans on ykköset ja Vicar hyvänä kakkosena
tallennettu
Arska
Klabautermann
Jäsen
Poissa

Smells like baked Alaska.

« Vastaus #102 : 29.03.2005, klo 18:17:09 »

Don Rosa. ^__^ Olen rakastunut hänen tarinankerrontaansa ja niihin yksityiskohtiin <3 *yksityiskohtafriikki*

Mutta Carl Barksia on kunnioitettava niistä ankkamaalauksistaan, ovat kyllä niin hienoja että jösses  *_*
tallennettu

Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right
Lewis
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #103 : 03.04.2005, klo 21:20:46 »

En pysty vastaamaan. kaikki on niin loistavia piirtäjiä joillakin ehkä hieman tylsempi tyyli...mutta silti mestareita...voi,voi...( niin, mut, elämä on )...
tallennettu

Uroskana
Markku Lehmonen
Jäsen
Poissa

Truu satanik bläk metallist! \m/

« Vastaus #104 : 30.07.2005, klo 21:55:09 »

Kyllä minunkin on kellahdettava ankan munan tavoin Rosan (suuri mestarini) puolelle. Toki täytyy myöntää että Carl Barks (Kunnia hänen muistolleen) on suuri ankkamaestro, siitä ei päästä yli eikä ympäri. Syythän on jo täällä lueteltu ja nehän te varmaan muutenkin jo tiedätte... Aku Ankkaa minulle on tilattu kesästä 1998 lähtien, ja kun törmäsin ensimmäiseen Rosa-jatkikseen (6-7/99 Cutty Sarkin cowboykapteeni), olin aivan myytyä ankkistia. Se piirrosjälki oli huikea, inspiroiden minuakin astumaan piirtämisen maailmaan. Kuten muidenkin kohdalla, pidän Rosan piirrosjälkeä, tarinankerrontaa ja vitsejä jonain sellaisena, mitä en itse tule koskaan tavoittamaan. Onneksi C.S.Ck oli vain alkusoittoa ja pientä johdatusta tulevaan...
tallennettu

The end is near. I hear a noise at the door, as of some immense slippery body lumbering against it. It shall find me. God, that hand! The window! The window!
-H.P. Lovecraft
Sivuja: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: