Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu
Kvaak.fi
:n
mediatietoihin
.
Kolumnit ja matkaraportit:
Angoulême 2012
(19.02.2012 klo 17:49:00)
Tervetuloa,
Vieras
. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
rekisteröidy
.
Jäikö
aktivointi sähköposti
saamatta?
26.05.2012, klo 11:03:50
1 tunti
1 päivä
1 viikko
1 kuukausi
Ikuisesti
Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:
Tarkempi haku
355585
viestiä
8528
aihetta kirjoittanut
6032
jäsentä. Uusin jäsen:
salamanterinainen
Lue lisää
pikkuilmoituksesta
.
Etusivu
|
Ohjeet
|
Haku
|
Jäsenet
|
Galleria
|
Ylläpito ja toimitus
|
Kirjaudu
|
Rekisteröidy
Kvaak.fi - keskustelu
Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
Eurooppalaiset sarjakuvat
Corto Maltese
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
« edellinen
seuraava »
Sivuja:
1
2
[
3
]
4
5
6
7
8
...
32
|
Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja
Aihe: Corto Maltese (Luettu 57306 kertaa)
Doc Lomapäivä
Jäsen
Poissa
Sukupuoli:
Re: Corto Maltesea herätellään henkiin
«
Vastaus #30 :
02.02.2005, klo 12:25:13 »
Uusi tekijä ei varmasti malta olla tekemättä jaksoa jossa Corto katoaa Espanjan sisällissodassa.
...Jonka jälkeen joku (sydämensä menettänyt nainen) näkee Corton tyyppisen miehen vilahtavan jossain muualla...
tallennettu
Kaupunkisissi
Pjuntta-Simo
Vieras
«
Vastaus #31 :
02.02.2005, klo 12:52:38 »
Ehdotan että Kvaak järjestää kohtalon arpajaiset. Se joka löytää piirakastaan kolíkon saa luvan kaapata lentokoneen ja ohjata sen tästä ruumiinryöstöstä vastuussa olevan henkilön niskaan.
Cortohan muuten on nähty Espanjan sisällissodan jälkeen ainakin Joen baarissa.
(Eikös hän Sveitsissä juonutkin Graalin maljasta? Eihän silloin kuole...)
tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri
Toimittaja
Poissa
Sukupuoli:
"Ja rangaistus on greippi!"
«
Vastaus #32 :
02.02.2005, klo 13:34:11 »
Lainaus käyttäjältä: mlietzen - 02.02.2005, klo 09:52:59
päästettiinhän joku Emmanuel Moynot piirtämään Nestor Burmaa Tardin sijasta:
http://bd.casterman.com/isbn/2-203-39908-2/
No, Burmahan ei olekaan Tardin oma hahmo. Ainoa häiritsevä seikka tuossa olikin, että piti piirtää tardimaisesti.
Cortohan on Prattin oma. Kenen luvalla tämmöstä muuten tehdään? Häh? Eikös Pratt omistanutkaan oikeuksia?
Timo
tallennettu
Amerikkalainen sanakirjamääritelmä 1950-luvulta.
http://suttuvihko.vuodatus.net/
JJ Naas
Toikkarointia lammashaassa
Jäsen
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #33 :
02.02.2005, klo 13:41:52 »
Corton maailmankatsomus perustuu Prattin omaan maailmankatsomukseen, jonka hän oli omaksunut tapahtumarikkaan elämänsä aikana... sellaista ei voi feikata. Ei ainakaan uskottavasti.
tallennettu
W
sarjakuvaduunari
Avustava toimittaja
Poissa
«
Vastaus #34 :
02.02.2005, klo 14:30:05 »
Sen ainoan kerran kun luen hesaria kavilassa niin mustikkapiirakka juuttuu kurkkuun.
TÄMÄ ON SILKKAAN BARBARIAA! MITEN NE KEHTAA?
KUKAAN EI TULE AJATELLEEKSI ETTÄ KUN MONET/DALI JA KUNPPANIT VALITETTAVASTI KUOLIVAT NIIN PALKATAAN JOKU MAALAAMAAN HEIDÄN TYYLIIN TAI KIRJOITTAMAAN JATKOA RIKOKSELLE JA RANGAISTUKSELLE
Paalujuntta. S ei tarvitse arpoa ilmottaudun vapaaehtoiseksi. Meikä läisiltä se lehtokone kaappaus onnistuu ihan luonnostaan
VI***TTAAA IHAN HIRVEÄSTI.
EN AINAKAAN OSTA NOITA TEKELEITÄ. JOSSAIN SE RAJA KULKEE....
edit. Sori tuo purkaus.... Olen vain vähän järkyttynyt
«
Viimeksi muokattu: 02.02.2005, klo 18:21:09 kirjoittanut Warda
»
tallennettu
www.sarjakuvafestivaalit.fi
www.sarjakukuvaseura.fi
VesaK
Toimittaja
Poissa
Sukupuoli:
Oh, Santo cielo!
«
Vastaus #35 :
02.02.2005, klo 18:10:18 »
Lainaus käyttäjältä: Warda - 02.02.2005, klo 14:30:05
KUKAAN EI TULE AJATELLEEKSI ETTÄ KUN MONET/DALI JA KUNPPANIT VALITETTAVASTI KUOLIVAT NIIN PALKATAAN JOKU MAALAAMAAN HEIDÄN TYYLIIN TAI KIRJOITTAMAAN JATKOA RIKOKSELLE JA RANGAISTUKSELLE
ELÄ HUUA!!!! "Dalin maalaamia" teoksia, veistoksia ym. tms. on maailmassa varmasti kymmeniä kertoja enemmän kuin Salvador itse näkikään... mutta Pratt-aiheesta enemmän uutisosastolla.
«
Viimeksi muokattu: 02.02.2005, klo 21:52:13 kirjoittanut VesaK
»
tallennettu
En nyt aio kysyä miten se on sinne joutunut.
Jukka Laine
Maestro
Ylläpitäjä
Paikalla
Sukupuoli:
«
Vastaus #36 :
02.02.2005, klo 22:00:46 »
Aavikon skorpionien julkaisua suomeksi voisi joku jatkaa...WSOY?
tallennettu
"I, Jukka, will tell you what you wish to know" -rigeliläinen mutantti, Thor # 218, Dec. 1973-
Veli Loponen
Isoveli
Ylläpitäjä
Paikalla
Sukupuoli:
<><
«
Vastaus #37 :
02.02.2005, klo 22:04:21 »
Mutta, mutta sehän on vain sarjakuvaa. Mulle tämä tulee ainakin ihan mielenkiintoisena uutisena. Osittain tässä vaikuttaa se, että en ole lukenut ainuttakaan Maltesea, koska en vielä ole saanut itsestäni tarpeeksi, jotta voisin paneutua Prattin piirrostyyliin (sinnepäin ollaan kuitenkin menossa, sillä lainasin vihdoin kirjastosta pari Tintti-albumia).
Uusi tekijä voisi siis minunkaltaiselleni ummikolle olla sellainen kauan odotettu pehmeä lasku Corton maailmaan. Tietenkin tässä on sekin hyvä puoli, että uusia albumeita ei tarvitse lukea, jos ei halua.
tallennettu
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva
VesaK
Toimittaja
Poissa
Sukupuoli:
Oh, Santo cielo!
«
Vastaus #38 :
02.02.2005, klo 22:53:44 »
Lainaus käyttäjältä: Veli Loponen - 02.02.2005, klo 22:04:21
Mutta, mutta sehän on vain sarjakuvaa. Uusi tekijä voisi siis minunkaltaiselleni ummikolle olla sellainen kauan odotettu pehmeä lasku Corton maailmaan. Tietenkin tässä on sekin hyvä puoli, että uusia albumeita ei tarvitse lukea, jos ei halua.
Niin, se on vähän niin kuin hissimusiikki on pehmeä lasku popmusiikin maailmaan. Tai panhuilutulkinnat Beatlesin kappaleista Lennon/McCartneyn maailmaan. Tai sakkariinilla makeutettu limonadi. Tai piraattikopiot ovat halvempi lasku laatutuotteiden maailmaan. Tai niinkuin kuvitettu klassikko on parempi kuin sama romaani alkuteoksena.
Hugo Prattin tuotanto ei ole koskaan "VAIN" sarjakuvaa.
tallennettu
En nyt aio kysyä miten se on sinne joutunut.
MarkZero
Jäsen
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #39 :
02.02.2005, klo 22:59:14 »
Lainaus käyttäjältä: Veli Loponen - 02.02.2005, klo 22:04:21
Mutta, mutta sehän on vain sarjakuvaa. Mulle tämä tulee ainakin ihan mielenkiintoisena uutisena. Osittain tässä vaikuttaa se, että en ole lukenut ainuttakaan Maltesea, koska en vielä ole saanut itsestäni tarpeeksi, jotta voisin paneutua Prattin piirrostyyliin (sinnepäin ollaan kuitenkin menossa, sillä lainasin vihdoin kirjastosta pari Tintti-albumia).
Tämä nyt kyllä kiihdytti veren virtaustani, anteeksi vaan! Hugo Pratt on monelle sarjakuvista innostuneelle ihmiselle pyhimys (puhun sun kieltäsi nyt). Kun tällainen ihminen kuolee on hän ansainnut levätä rauhassa ja elää sarjakuvissaan. Valvojan olisi syytä korjata asenteitaan, samantyylistä, eipä tämä mua kiinnosta mutta heitänpä kuitenkin tyhjän kommentin, juttua oli myös manga-threadissä.
Mark0
tallennettu
http://www.markzero.net
Veli Loponen
Isoveli
Ylläpitäjä
Paikalla
Sukupuoli:
<><
«
Vastaus #40 :
02.02.2005, klo 23:27:46 »
Lainaus käyttäjältä: MarkZero - 02.02.2005, klo 22:59:14
eipä tämä mua kiinnosta mutta heitänpä kuitenkin tyhjän kommentin, juttua oli myös manga-threadissä.
Ymmärrän toki, että aihe on tunteisiin vetoava, mutta ei viestini silti mikään tyhjä kommentti ollut. Mielestäni positiivisen mielipiteen tuominen ei ole sen tyhjempi kommentti kuin negatiivisenkaan. Oikeasti haluaisin lukea Corto Maltesea, mutta vielä en ole pystynyt. Niissä vain on jokin, mikä ei oikein kolahda mulle. Toisen tekijän tulkinnan kautta voisin siis päästä sisälle maailmaan ja sitä kautta oppia lukemaan myös Prattin teoksia. Ja saattaisin jopa tykätä niistä. Näin on minulla käynyt monen sarjakuvan ja tekijän suhteen.
Tietenkin tässä vaikuttaa se, että en ole lukenut Corto Maltesea enkä siis tiedä miten tekijäkeskeisiä tarinat ovat, mutta en siltikään pitäisi sitä sen kummempana kuin jos Asterixin tekijäksi tulisi joku muu. Uudet tarinat (olivat ne sitten alkuperäisen tekijän tai ihan muun) eivät vie pois niitä vanhoja.
Huonona esimerkkinä Asimovin Säätiö-trilogia. Se on loistava sci-fi-kokonaisuus. Sen sijaan Asimovin omat jatko-osat jäävät jo jälkeen trilogiasta, vaikka ihan kivoja nekin ovat. Muiden kirjoittajien Säätiö-kirjoihin en sitten ole koskenutkaan, mutta se ei tarkoita, että oli virhe tehdä ne.
Jos Hugo Pratt oikeasti on sellainen pyhimys kuin väität, niin kyllä hänen työnsä kestää sen, että joku toinen yrittää tehdä samaa.
tallennettu
Jukka Laine
Maestro
Ylläpitäjä
Paikalla
Sukupuoli:
«
Vastaus #41 :
02.02.2005, klo 23:46:08 »
Ei taida Hugo Pratt olla pyhimys. Mutta hän loi eepoksen joka ei jäänyt kesken ja mihin ei voi olla mitään lisättävää. Tarinaa katoamisesta ei pitänytkään tehdä. Mutta siksi koska sitä ei tehty, on jo täälläkin epäilty että uusi tekijä ei malta olla sitä tekemättä.
Esimerkki toisaalta. Robert E. Howard oli luonut Conanille kokonaisen elämäntarinan mutta ei ehtinyt kirjoittaa itse niin paljoa tarinoita että kaikki aukot olisivat täyttyneet. Siksi muut kirjoittajat eivät voineet olla tarttumatta aiheeseen. Conanin tarina suorastaan huusi täydennystä. Corto Maltesen tapauksessa asia on siis aivan toinen. Lisäksi Howardin Conan-tarinoita ei edes tehty kronologisessa järjestyksessä, toisin kuin Corton, josta ainoa poikkeus on Nuoruus 1904-05 -albumi (vai olenko väärässä?).
Luin tuossa muuten juuri ihan ensimmäisiä Conan-sarjakuvia vuosilta 1970-71 ja monessa tapauksessa kerronta oli mennyt iloisesti metsään. Ei mikään ihme että Roy Thomas teki monesta noista alkupään tarinoista vielä uudet sarjakuvasovitukset (Savage Sword of Conaniin) saatuaan Conanin paremmin hanskaan. Ja oikea kardinaalimoka oli muuttaa Hiltusenkin tulkitsema The Grey God Passes Conan-tarinaksi. Noita on ilmestynyt suomeksikin.
Ja onhan Cortolla ja Conanilla toinenkin perustavanlaatuinen ero. Ensinmainitun tarina rakentuu todellisen historian ympärille. Conanin taas kuvitellulle, tosin rikkaalle, maailmalle ja aikakaudelle.
Mutta jos Cortoon saadaan jotain uutta uuden kirjoittajan mielestä niin miksipä ei. En minä sitä periaatteessa vastusta. Tuli mieleen kun CBR:llä keskusteltiin taannoin mikä sarjakuva tai sankari voisi tehdä comebackin. Kun muut olivat tuoneet esiin liudan tuntemattomia supersankareita niin minä ehdotin piruuttani Tinttiä. Ola Hellsten Ruotsista sitten ilmoitti että hän vaikka perustaa aseellisen terroristiryhmän moista hanketta vastustamaan. Vakava asia joillekin, vaikka ei Olakaan tuota aivan tosissaan heittänyt.
«
Viimeksi muokattu: 02.02.2005, klo 23:55:04 kirjoittanut Surfin Joe
»
tallennettu
"I, Jukka, will tell you what you wish to know" -rigeliläinen mutantti, Thor # 218, Dec. 1973-
MarkZero
Jäsen
Poissa
Sukupuoli:
«
Vastaus #42 :
03.02.2005, klo 00:04:39 »
Lainaus käyttäjältä: Veli Loponen - 02.02.2005, klo 23:27:46
Ymmärrän toki, että aihe on tunteisiin vetoava, mutta ei viestini silti mikään tyhjä kommentti ollut. Mielestäni positiivisen mielipiteen tuominen ei ole sen tyhjempi kommentti kuin negatiivisenkaan. Oikeasti haluaisin lukea Corto Maltesea, mutta vielä en ole pystynyt. Niissä vain on jokin, mikä ei oikein kolahda mulle. Toisen tekijän tulkinnan kautta voisin siis päästä sisälle maailmaan ja sitä kautta oppia lukemaan myös Prattin teoksia. Ja saattaisin jopa tykätä niistä. Näin on minulla käynyt monen sarjakuvan ja tekijän suhteen.
Niin, pahoittelen kiihtymystäni, joka oli tosin aiheellinen. Varsinkin kun sarjisfoorumista on kyse? Itsekin vieroksuin Prattin kynänjälkeä aikani, (nuoruus) mutta kun sitten tarkemmin luin ja katselin tarinoita oli ihastus välitön. Sinulle supersankarifanina tekijöiden vaihtuminen ei tunnu paljoakaan, mutta meille auteur-sarjakuvafaneille, jotka piittaavat hienovivahdeikkaasta jatkuvuudesta, se merkitsee.
Suosittelen kokeilemaan Cortoon tutustumisena "Kelttiläistarinoita" (joku voisi suositella Corto Etiopiassa ja Samarkandiassa). Jos ei noista tykkää, niin tuskin tykkää muistakaan. Puhuvat korpit on hieno juttu. Nämä pitäisi löytyä kirjastoistakin.
Mark0
tallennettu
http://www.markzero.net
Jukka Laine
Maestro
Ylläpitäjä
Paikalla
Sukupuoli:
«
Vastaus #43 :
03.02.2005, klo 00:15:37 »
Minä diggasin Cortoa jo 12-vuotiaana kun se Non Stopissa aloitti. Olin tosin sitä mieltä että väärässä seurassa sarja on. Corto äänestettiin Non Stopin huonoimmaksi sarjaksi muttei suinkaan parasta sarjaa äänestettäessä jäänyt huonoimmaksi. Lukijat olivat nuoria, mutta olen huomannut että jos aikuiselle aivan sarjakuvaummikolle jotain suosittelee niin se on aina juuri Corto.
Suosittelen Welzulle aloittamista Kauriin merkin alla -albumista, siinä ovat juuri nuo Non Stopissa olleet sarjat, ainakin ensimmäiset. Noilla aloitettiin myös Pif-lehdessä.
«
Viimeksi muokattu: 03.02.2005, klo 00:19:33 kirjoittanut Surfin Joe
»
tallennettu
Veli Loponen
Isoveli
Ylläpitäjä
Paikalla
Sukupuoli:
<><
«
Vastaus #44 :
03.02.2005, klo 00:20:14 »
Toi Joen selitys jo vähän selvitti asioita. Tietenkin mulla vaikuttaa, että olen kasvanut sellaisten sarjakuvien kanssa, jotka eivät ole olleet tekijöihin sidottuja. Niinpä kuvakulmastani onkin muodostunut hahmo/tarinalähtöinen sen sijaan, että se olisi tekijälähtöinen.
Corto tuskin kuitenkaan on ainoa sarjakuvahahmo, joka on selkeästi tekijänsä "kuva" ja jota silti on muut myöhemmin jatkaneet. Uusimpana esimerkkinä Lucky Luke, jonka itse olen aika selkeästi ankkuroinut Morrisin persoonaan. Ja ehkä tämä onkin uusi trendi. Ainakin, jos tämä tempaus menestyy.
tallennettu
Sivuja:
1
2
[
3
]
4
5
6