Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Artikkelit ja henkilökuvat: 1952 / 100 – Seikkailuja erämaassa (13.03.2018 klo 11:48:55)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
19.06.2019, klo 15:04:27

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
474991 viestiä 10539 aihetta kirjoittanut 7405 jäsentä. Uusin jäsen: fenlan
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Sarjakuvailmaisu, sarjakuvan estetiikka ja historia
| | |-+  Sarjakuvataiteen tila
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvataiteen tila  (Luettu 26534 kertaa)
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 949


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #60 : 04.04.2013, klo 19:23:40 »

Minun suurin huoleni on että taas hyvä keskustelu on väärässä ketussa.  Smiley Tässä piti puhua taiteen tilasta, siis sisällön hyvyydestä tai huonoudesta. Täällä on kuitenkin parikin ketjua joissa ruinataan aiheesta Jääkö sarjakuvat unhoon ja mistä mahdollisesta huonoudesta tai "digisiirtymästä" se sitten voisi johtua?

Jatketaan nyt kumminkin. Hansin teksti toisaalla pisti minunkin silmääni ja ajattelin että siinä on taas hyvää sisäpiiritietoa ja analyysiä. Tarkemmin ajatellen tämä kohta:
Lainaus
Näitä nuoremmilla on ihan omat systeemit joita en esimerkiksi itse pysty ymmärtämään. Luetaan netistä, ladataan sähkökirjoja, on uudenlaisia (omasta mielestäni typeriä ja huonosti tehtyjä) sisältöjä eikä heitä tunnu hyvin tehty perinteinen sarjakuvakirja suuremmin liikuttavan.
...on kuitenkin pielessä. Eikö juuri esimerkiksi Kreegah Bundolon Fok It edusta tuossa kuvailtua uudentyyppistä "nuorten sisältöä"? (ja hyvin myy) Jottei kuitenkaan puhuttaisi asioista liikaa esimerkeillä vaan turvallisen ympäri pyöreästi, totean että nuorilta voi ihan hyvin odottaa hullaantumista sarjakuviin vaikkapa sen takia että ne ovat siirtyneet nuorisokulttuurin marginaaliin. ... ja ovat siten siis jotain "uutta" ja erikoista.

Ongelma on siinä että kirjakaupat haluavat koko ajan samaa eivätkä ota riskejä kun samalla se sama vanha kiinnostaa koko ajan vähemmän ja vähemmän.

Itse koen nykyään että pienten kustantamojen häviäminen Suomesta olisi virkistävää ja ihan positiivinenkin ilmiö.
On totta että pienkustantaminen on ristiriitainen asia. Samalla kun kaikki kukat kukkivat, ne tukkivat - markkinat. Mutta jos kaupallisessa mielessä (olematonkaan)kysyntä ei kerran karsi osaa pois, kuka meistä on oikeutettu sanomaan, mikä saa jäädä ja minkä pitäisi kadota?
Lisäksi kun on kyse kulttuurista, teoksen arvoa ei määrää sen menekki tai kaupallinen menestys vaan monet muut asiat. Jokin pienen painoksen lärpäke saattaa omintakeisuudellaan generoida yhtä lailla merkittävän taiteellisen vaikutuksen koko alaan kuin minkä joku Tintti, Akkari tai Naruto tekee volyyminsa voimalla. Lisäksi pienkustantamoiden kato ei kuitenkaan ratkaisisi osoittamaasi kirjakauppojen asennevääristymää. Tämä jo yksin riittää torpedoimaan ajatuksen liiallisen tarjonnan vahingollisuudesta.

Henk. koht. minun on kyllä vaikea ymmärtää sitä miksi tosiaan nykyään julkaistaan niin paljon keskeneräisiä tai huonosti toimitettuja tekeleitä. Varmasti se johtuu osin siitä että painokustannukset ovat sittenkin aika edulliset taiteilijoiden elintasoon verrattuna. Sen sijaan toimittaminen ja laadun hiominen on se mikä maksaa. Osasyy kirjapaljouteen lienee siinäkin että printtiä arvostetaan edelleen (ainakin niiden tekijöiden parissa).
« Viimeksi muokattu: 17.04.2013, klo 16:33:59 kirjoittanut Reima Mäkinen » tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
matkamies
taiteellinen maatalousmies
Galleriataiteilija
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 621


Ukon lapset


« Vastaus #61 : 04.04.2013, klo 21:19:14 »

Selvitettäköön nyt sen verran, että kyseessä tosiaan on Alavieskan kirjasto ja asia tökkäsi nimenomaan kirjaston johtajan kohdalla, muut kirjastonhoitajat olisivat mieluustikin ottaneet.

Ja sen nyt vielä lisään että kaikissa muissa lähiseudun kirjastoissa vastaanotto on ollut enemmän kuin kannustava, mistä kiitos asiansa osaavalle henkilökunnalle.
tallennettu

Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 949


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #62 : 05.04.2013, klo 16:34:28 »

Katoaa niitä kirjakauppoja verkossakin. BookPlus.fi on suljettu. Se siirtyi CDON.COMin omistukseen. Joka jälkimmäinen on jonkin sortin veroparatiisi tai ainakin ruotsalainen yhtiö. Käytin tuota kun sen maksusysteemi oli niin kätevä. Käteinen kirjoja noudettaessa. Enpä käytä enää.  Smiley
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Mon of Olay
Fakta-police
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 925



« Vastaus #63 : 05.04.2013, klo 16:37:38 »

Katoaa niitä kirjakauppoja verkossakin. BookPlus.fi on suljettu. Se siirtyi CDON.COMin omistukseen. Joka jälkimmäinen on jonkin sortin veroparatiisi tai ainakin ruotsalainen yhtiö. Käytin tuota kun sen maksusysteemi oli niin kätevä. Käteinen kirjoja noudettaessa. Enpä käytä enää.  Smiley
Bookplus ja CDON olivat osa samaa kokonaisuutta jo vuodesta 2007, nyt ne vain sulautettiin yhteen.
tallennettu
Aura
Wannabe
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 2 457



« Vastaus #64 : 07.04.2013, klo 15:20:39 »

Hyvän keskustelun voi varmaan siirtää sopivampaan ketjuun, jos nyt tätä kukaan enää jatkaa.

Ei sarjakuva varmasti minnekään katoa, harrastus vain muuttaa muotoaan. Vanhoihin keräilylehtiin ei ole enää paluuta, ne katoavat keskeisiltä markkinoilta samalla tavalla kuin penny dreadful aikoinaan (mutta eivät silti katoa koskaan kokonaan).

Suurin osa haluaa nykyään kuluttaa rahansa joko kokonaisiin albumeihin tai sitten omistaa lähinnä digitaalista materiaalia, miten se sitten onkaan hankittu. Nettisarjakuvat ovat jonkinlainen mahdollisuus, mutta toisaalta siihen sisältyy pitkälti ajatus että artistille maksetaan jos jaksetaan. Angry Birds on joskus esimerkkinä halvasta jutusta, jota ladataan niin paljon että tekijät saavat runsaasti rahaa... mutta entäs albumi, joka pitäisi myydä parilla eurolla ja jota myydään ehkä 600 kpl?

Kickstarter on hyvä mahdollisuus saada julki sellaistakin materiaalia mitä suuryritykset haluaisivat muokata "enemmän myyväksi", mutta kunhan se nyt olisi laillista Suomessa... Kovimmat fanithan haluavat sarjakuvan itselleen fyysisenä albumina. Kickstarterissa on tosin ongelmana että pitäisi tietää sarjakuva entuudestaan että tietää tilata albumin, niihin ei yleensä törmää jälkeenpäin sattumalta kirjakaupassa tai kirjastossa. Joskus voi ostaa jälkeenpäin oman kappaleen artistin omasta kaupasta, jos siis tietää mennä sinne ja jos albumeja on jäljellä.

Nettiin hukkuu niin helposti. Mutta menestyvällä tekijällä voisi olla nettijulkaisusta ihan toisenlainen kuva kuin tällaisella random-tyypillä.

Ongelma on siinä että kirjakaupat haluavat koko ajan samaa eivätkä ota riskejä kun samalla se sama vanha kiinnostaa koko ajan vähemmän ja vähemmän. Vastaavasta tilanteesta radion soittolistojen osalta tehtiin tutkimuskin miten tarjonta köyhtyy kun ainoastaan varmoja hittejä soitetaan ja hyvin vastentahtoisesti otetaan mitään uutta soitantaan. Samalla olisi kuitenkin hirmuinen halu uusia soittolistaa eli mistä siis uusia hittejä kun ei haluta ottaa riskiä kokeilemalla jotain uutta?

Tämähän on ollut ongelmana aina: ihmisille on todella vaikea tuupata uusia asioita, ja kun ne viimein omaksutaan, mitään uutta ei taas meinata kelpuuttaa. Tarvitaan aina se nuori polvi, joka luo anarkistisesti jotain uutta (kuten vaikkapa symbolismin tai radikaaleja muutoksia esimerkiksi klassisessa musiikissa). Nyt se sitten on kai nettisukupolvi.

Toki vikaa oli myös valikoimassa. Oikeasti juuri mitään Comixologyn toiminnasta tietämättömänä sanon vain että huonokin mangavalikoima kannattaa paremmin jos ei keksitytä ainoastaan siihen huonoon valikoimaan. Heillä kun on muutakin sarjakuvaa kuin keskinkertaista mangaa. Olisi luullut JMangan jo tarjonneen painetun mangan julkaisijoiden karsiutumisesta ettei ihmiset kaikkea lue vaikka made in Japan olisikin.

Siihen oli ilmeisesti syynsä:

Lainaus
Yksi JMangan ongelmista on se, että kustantajat eivät halunneet/uskaltaneet julkaista siellä suosituimpia sarjojaan; sellaista tasoa kuin Naruto, One Piece tai Bleach. Vaikka vanhojen suosikkien amerikkalaisten paperipainosten myynti on hiipunut, niitä ei laitettu verkkoon. Suuret vetotuotteet siis puuttuivat.
http://futoiyatsu.wordpress.com/2013/03/14/kaksi-vuotta-melkein-suotta/
tallennettu

haplo
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 378



« Vastaus #65 : 07.04.2013, klo 15:40:06 »

Joo, tuotahan sitä kritisoitiin vielä paikan ollessa ainakin näennäisen kunnossa. Jotain sekin kertoo systeemin vioista jos kustantajat ei halua käyttää menestyneitä tuotteitaan...
tallennettu
Doc Lomapäivä
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 770


« Vastaus #66 : 07.04.2013, klo 16:08:57 »

Kickstarter on hyvä mahdollisuus saada julki sellaistakin materiaalia mitä suuryritykset haluaisivat muokata "enemmän myyväksi", mutta kunhan se nyt olisi laillista Suomessa... Kovimmat fanithan haluavat sarjakuvan itselleen fyysisenä albumina.
Kickstarter on laillista Suomessa, ja Senja opettaa-oppikirjakin sai lopulta rahoituksensa Kickstarterin kautta (mikä on onnistuneesti ohitettu uutisoinnissa). Pitää vain tehdä selväksi että kyse on pelkästään ennakkotilauksesta eikä vastikkeettomasta varainkeruusta. Ja onhan meillä Mesenaatti.me

Itse pidän yhteisörahoitusta ainoana sarjakuvaa ja muita pienkulttuurituotteita ylläpitävänä asiana tällä hetkellä. Perinteinen tekijä-kustantaja -linja on kuljettu loppuun, se ei kannata enää kummallekaan osapuolelle.
tallennettu

Aura
Wannabe
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 2 457



« Vastaus #67 : 07.04.2013, klo 16:36:44 »

Kickstarter on laillista Suomessa, ja Senja opettaa-oppikirjakin sai lopulta rahoituksensa Kickstarterin kautta (mikä on onnistuneesti ohitettu uutisoinnissa). Pitää vain tehdä selväksi että kyse on pelkästään ennakkotilauksesta eikä vastikkeettomasta varainkeruusta. Ja onhan meillä Mesenaatti.me

Itse pidän yhteisörahoitusta ainoana sarjakuvaa ja muita pienkulttuurituotteita ylläpitävänä asiana tällä hetkellä. Perinteinen tekijä-kustantaja -linja on kuljettu loppuun, se ei kannata enää kummallekaan osapuolelle.

Hyvä tietää, olen tosiaan jotenkin missannut tuon (vaikka ei se kyllä ole ihme).

Yhteisörahoituksessa on puolensa, tosin koko tämä aihe ei taida olla itselleni kovin relevantti joten turhahan sitä on vatvoa. Hieman vain vielä mietityttää että käykö sarjakuvakulttuurille sittenkin lopulta huonosti.

Jos kaikki toiminta on tekijän ja tämän fanipiirin välistä, ei Fingerporin kaltaisia (eli tavalliseen kansaankin uppoavia) menestystarinoita ehkä enää pääse syntymään. Jos kaikki markkinointi perustuu sille että tekijä joutuu markkinoimaan työnsä itse tai luottaa siihen että fanit levittävät tietoa, joudutaan helposti siihen tilanteeseen että koko maailma seuraa niitä paria suosittua sarjaa ja suurin osa jää piiloon. Ja vielä kärjistetymmin niin, että yhdellä sarjalla on maailmanlaajuinen fanikunta, mutta se on silti "piilossa" ja lähinnä maailman mittakaavassa pienehkön piirin tiedossa.

Kai siinä vaiheessa on pakko kehittää joku nykyisten kustantajien levityssysteemiä vastaava juttu nettiin. Mutta toisaalta, itse olen piireistä niin ulkona etten edes tiedä miten tehokkaasti asiat oikeasti leviävät, tiedän vain sen että nettisarjakuvia on vaikea löytää jos kukaan ei ole suositellut sitä.
tallennettu

Doc Lomapäivä
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 770


« Vastaus #68 : 08.04.2013, klo 08:23:08 »

Jos kaikki toiminta on tekijän ja tämän fanipiirin välistä, ei Fingerporin kaltaisia (eli tavalliseen kansaankin uppoavia) menestystarinoita ehkä enää pääse syntymään. Jos kaikki markkinointi perustuu sille että tekijä joutuu markkinoimaan työnsä itse tai luottaa siihen että fanit levittävät tietoa, joudutaan helposti siihen tilanteeseen että koko maailma seuraa niitä paria suosittua sarjaa ja suurin osa jää piiloon. Ja vielä kärjistetymmin niin, että yhdellä sarjalla on maailmanlaajuinen fanikunta, mutta se on silti "piilossa" ja lähinnä maailman mittakaavassa pienehkön piirin tiedossa.
Tämä lienee väistämätöntä, mutta en pitäisi sitä ongelmana, sillä yhteisörahoituksessa ei kerätä faneja vaan työn jo ennakkoon maksaneita asiakkaita. Oikealla hinnoittelulla voi saada siis leivänkin. Lisäksi asiakkaita on ympäri maailman, eikä vain sukulaiset ja naapurin Pena.

Nyt kun Kickstarter on vielä tarpeeksi pieni, alakulttuurit elävät siellä voimakkaasti (steampunk, Cthulhu-mytologia, figujen keräily). Kun Kickstarterista tulee niin iso että massakulttuuri hautaa ne alleen, ne siirtyvät johonkin toiseen yhteisörahoitusalustaan.

Hans suositteli joskus blogissaan pienkustantajille kirpputoripöytiä, ja pidän sitä hyvänä vaihtoehtona päästä tuotteista eroon. Kirpparien ja nettikaupan ansiosta tuotteet eivät katoa yhteisörahoitusprojektin jälkeen markkinoilta.
tallennettu

Aura
Wannabe
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 2 457



« Vastaus #69 : 08.04.2013, klo 15:14:26 »

Tämä lienee väistämätöntä, mutta en pitäisi sitä ongelmana, sillä yhteisörahoituksessa ei kerätä faneja vaan työn jo ennakkoon maksaneita asiakkaita. Oikealla hinnoittelulla voi saada siis leivänkin. Lisäksi asiakkaita on ympäri maailman, eikä vain sukulaiset ja naapurin Pena.

Toisaalta ensin pitää kerätä faneja, jotta on ihmisiä jotka haluavat rahoittaa albumia. Tosin hyvät jututhan leviävät usein itsestään, tekijän ei tarvitse ehkä mainostaa niitä lainkaan.
tallennettu

Miha
Vieras
« Vastaus #70 : 08.04.2013, klo 15:28:42 »

Kickstarter on laillista Suomessa, ja Senja opettaa-oppikirjakin sai lopulta rahoituksensa Kickstarterin kautta (mikä on onnistuneesti ohitettu uutisoinnissa). Pitää vain tehdä selväksi että kyse on pelkästään ennakkotilauksesta eikä vastikkeettomasta varainkeruusta. Ja onhan meillä Mesenaatti.me

Ymmärtääkseni ilman rahankeräyslupaa se on laillista vain yhdistyksille. Mutta otan huomenna selvää asiasta.
tallennettu
Doc Lomapäivä
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 770


« Vastaus #71 : 09.04.2013, klo 12:54:51 »

Toisaalta ensin pitää kerätä faneja, jotta on ihmisiä jotka haluavat rahoittaa albumia. Tosin hyvät jututhan leviävät usein itsestään, tekijän ei tarvitse ehkä mainostaa niitä lainkaan.
Näen Kickstarterin ennen kaikkea markkinointivälineenä, ja vasta toissijaisesti myyntivälineenä. Mutta toki jokin pohja pitää olla missä rummuttaa, mutta sen voi tehdä foorumeilla ja blogeissa, kansainvälisesti.

Ymmärtääkseni ilman rahankeräyslupaa se on laillista vain yhdistyksille. Mutta otan huomenna selvää asiasta.
Tästä on hyvä aloittaa.
tallennettu

Miha
Vieras
« Vastaus #72 : 09.04.2013, klo 13:08:36 »

Näen Kickstarterin ennen kaikkea markkinointivälineenä, ja vasta toissijaisesti myyntivälineenä. Mutta toki jokin pohja pitää olla missä rummuttaa, mutta sen voi tehdä foorumeilla ja blogeissa, kansainvälisesti.
Tästä on hyvä aloittaa.

Kiitos mutta oli jo tiedossa, ajattelin selvittää asiaa vielä ihan viranomaisilta.
tallennettu
Doc Lomapäivä
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 770


« Vastaus #73 : 09.04.2013, klo 13:28:17 »

Kiitos mutta oli jo tiedossa, ajattelin selvittää asiaa vielä ihan viranomaisilta.
Pistäpä tuloksia näytille kun niitä saat! Oman käsitykseni mukaan vastikkeeton rahankeruu on luvallista vain yhdistyksille ja yhteisöille, mutta tuotteiden asettaminen ennakkotilaukseen on luvallista kenelle tahansa.
tallennettu

Reijo
Valvoja
***
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 705


Haddadaa


« Vastaus #74 : 09.04.2013, klo 14:02:56 »

Joukkorahoitusta varten on luotu mesenaatti.me -sivusto. Se on taatusti kaikinpuolin laillinen.
tallennettu

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: