Mikäs se sun luottopaino on Tallinnassa?

Asun pääkaupunkiseudulla niin olen kilpailuttanut painoja täältä. Tuo 200kpl paino kyllä on varmasti haastava, mä oon kilpailuttanut 500-1500kpl tilauksia enempi, joten ei musta hirveästi taida olla apua. Tuli nyt ainakin ekana mieleen, että Granolla on kohtuu hinnat, ja toimipisteitä eri puolella Suomea. Monilla oppilaitoksilla on myös kaupallista painotoimintaa. Itse oon tykännyt käyttää mm. julistepainatuksissa Metropolian digipainoa, sijaitsee Espoossa. Heillä painetaan vähempi kirjoja, joten eivät pysty kirjojen painoissa kilpailee erittäin halvoilla hinnoilla, mutta jos tarvii esim. julisteita, testisivuja, DVD:t, Blu-rayt painot ovat priimaa ja todella edullisia. Voin suositella lämpimästi.
Mäkin pidän hyvästä asiakaspalvelusta ja kotimaassa on enempi stressi vapaampaa, kun sua tukee kuluttajasuojalait jne, jos menee homma reisille painon mokailun takia. Mutta ymmärrän täysin, että harkitset kirjan teknisten vaatimusten takia painoa ulkomailla. Mutta tarviiko sitä tehdä ns. koepainoa erikseen? Saathan sä sen ekan painovedoksen kirjasta käsiisi, jolloin voit tehdä vikat tekniset muutokset ennen kuin koko tilaus menee painoon. Joo onhan se mahdollista, että senkin jälkeen paino menee päin seiniä, mutta silloinhan paino on velvoitettu korjaamaan virheensä ja painaa tilauksen uudestaan ilmaiseksi. Näin ainakin Suomessa. Ja voihan sitä etukäteen selvittää painon edelliset kirja painatukset nähdäkseen preferenssejä ja kysellä heiltä ennen kuin päättää käyttääkö heidän palveluitaan.
Myönnän tekeväni sitäkin, että jos kirja on hyvin tehty niin katon aina missä se on painettu. Eli jos sulla on preferenssejä kuten toi Ville Rannan kirja niin kannattaa kattoo missä se on tehty.
Tsemppiä projektiin, toivottavasti löytyy hyvä paino.