Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Kolumnit ja matkaraportit: Sarjakuvan vajavainen historia (24.05.2017 klo 06:00:00)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
17.10.2017, klo 18:09:50

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
459659 viestiä 10227 aihetta kirjoittanut 7203 jäsentä. Uusin jäsen: MarttiJ
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Kotimaiset sarjakuvat ja tekijät
| | |-+  Veikko "Joonas" Savolainen 1929 - 2016
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Veikko "Joonas" Savolainen 1929 - 2016  (Luettu 6275 kertaa)
VesaK
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies

Onpa tässä outo juttu.

« : 25.09.2016, klo 08:39:17 »

Sunnuntaiaamu toi viestin joka oli väistämätön, mutta jota kukaan ei olisi halunnut vastaanottaa. Veikko Savolainen on kuollut. Suomalaisen sarjakuvan tekijöiden Grand old man teki työnsä viimeiseen deadlineen asti.

* image.jpeg (212.89 kilotavua, 960x758 - tarkasteltu 210 kertaa.)
tallennettu

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama
Markku Jalava
Jäsen
Poissa

Sarjakuviakin lukeva eläkeläinen

« Vastaus #1 : 25.09.2016, klo 09:19:15 »

Mestari on poissa. Rautainen ammattilainen ja hieno ihminen. Rauha hänen sielulleen.
tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Facts are meaningless. You can use facts to prove

« Vastaus #2 : 25.09.2016, klo 11:11:32 »

Shokki. Vasta torstaina laitoin kirjeen menemään Joonakselle. Työn alla parhaillaan useampi tunti video- ja audiomatskua, jotka tallensimme heinäkuun lopussa ja elokuun alkupuolella. Noin kuukausi sitten, kun olin reissussa hän soitti ja kyseli milloin jatketaan kuvauksia? Suunnittelin hieman keskiviikkoa, kun tiistai on hänellä tenniksenpeluupäivä.

Cry

Tämä säie varmaankin yhdistyy tähän Joonas-ketjuun jossain vaiheessa. Sieltä siis kannattaa tsekata ellei Joonas ole entuudestaan kovin tuttu.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
hdc
Architectus urbis caelestis
Jäsen
Poissa

« Vastaus #3 : 25.09.2016, klo 13:29:00 »

Luultavasti ensimmäinen suomalainen sarjakuvatekijä, jota olen lukenut: meille tuli Pellervo josta minä luin Unto Uneksijat, en muuta, ja Kultapossu-lehden kuvitukset tulivat tottakai myös tutuiksi silloin 80-luvun alkupuolella. Varsinainen Joonas-strippi sen sijaan on jäänyt minulle tuntemattomammaksi kun ei sitä ole niin paljoa uudelleenjulkaistu (ainakaan missä itse olen nähnyt).
tallennettu
Crying Blue Rain
Avustava toimittaja
*
Paikalla

« Vastaus #4 : 25.09.2016, klo 14:12:25 »

Varsinainen Joonas-strippi sen sijaan on jäänyt minulle tuntemattomammaksi kun ei sitä ole niin paljoa uudelleenjulkaistu (ainakaan missä itse olen nähnyt).

Kannattaa tutustua albumikoosteisiin, joita on ilmestynyt muutama Jalavan ja Arktisen banaanin kustantamina. Joonas oli varsin monipuolinen strippi, joka loikittiin suvereenin sujuvasti genrestä toiseen. Välillä noiria, välillä pulpia, välillä nyrkkeilydraamaa, välillä jotain ihan muuta. Ja hienosti piirrettyä tietysti.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2016, klo 14:15:18 kirjoittanut Crying Blue Rain » tallennettu
Toni
Toimittaja
**
Poissa

Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan

« Vastaus #5 : 25.09.2016, klo 14:26:28 »

Joonas oli todella ystävällinen ihminen ja erinomaisen monipuolinen taiteilija. Aidosti suomalaisen sarjakuvakentän Grand old man. Rakastettu mestari. Tämä on suuri menetys. Sanat katoavat käsistä.
tallennettu

http://www.tahtivaeltaja.com – Ilman on paha elää!
Darth Mika
Insinööri
Toimittaja
**
Poissa

The Comics be with us...always!

« Vastaus #6 : 25.09.2016, klo 14:31:01 »

Kattelin tänään tota Hesarin sunnuntain sarjakuvasivua. Ei mitään kunnon sarjakuvaa. Voisivat laittaa Savolaisen sarjakuvia tonne...ne voittaa nää nykyiset sunnuntaisarjakuvat ihan kevyesti.

Sarjakuvapoliisit laittakaa nettiin sit kaikki ne kuvaamaanne ja äänittämänne haastattelut Savolaisesta. Ne oli tosi kiinnostavia katsella ja kuunnella.
Olitte kyllä tosi onnekkaita, kun kerkesitte tuonkin tekemään.
tallennettu

"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)
Timo Ronkainen
professionaali amatööri
Toimittaja
**
Poissa

"Ja rangaistus on greippi!"

« Vastaus #7 : 25.09.2016, klo 15:15:42 »

Nuorena aloittelijana 1980-luvulla soitin Joonakselle muutamaan kertaan, kun tuli tarvis ammatillisille neuvoille. Joonas oli toiminut yhtenä opettajana Oriveden opiston kesän sarjakuvakursseilla. Sanoi joka kerta puhelun päätteeksi, että soita vaan jos tulee jotain kysyttävää. Aina neuvoi parhaansa mukaan. Hieno mies.
Viimeisen kerran tapasin Designmuseon Hyppää ruutuun -sarjakuvanäyttelyssä 2011-12. Rupateltiin varmaan vajaat puolisen tuntia. Erikoista oli, että vanha genrepiirtäjä tuntui innostuneen jopa Kuti-kollektiivin erikoisuuksista.

Oho, Arktisen Joonas-kirjastakin on jo 12 vuotta.

Timo
tallennettu

Curtvile
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #8 : 25.09.2016, klo 15:32:31 »

Itse en ikinä tavannut Veikko Joonas Savolaista työnsä ovat toki tuttuja, mutta en tunne ainuttakaan sarjakuvapiireistä (tekijöistä tai lukijoista) jolla olisi ollut töistään ja ,vielä tärkeämmin, ihmisestä itsestään poikkinaista sanaa sanottavana.
Päin vastoin.

Ollut melko lailla tyly syksy suomalaiselle sarjakuvalle.

Pari vuotta vanha YLEn juttu raapaisee vain pintaa, mutta lienee nimeään myöten edesmenneen näköinen.
tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri
Toimittaja
**
Poissa

"Ja rangaistus on greippi!"

« Vastaus #9 : 25.09.2016, klo 16:03:40 »

Pitääkin kaivella vanhoista Sarjainfoista nuo Joonaksen muistelukset esille. Nehän löytynevät myös netistä Sarjakuvaseuran Sarjainfo-arkistosta.

Timo
tallennettu

Jukka Laine
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #10 : 25.09.2016, klo 16:25:00 »

Onkos ollut puhetta Joonaksen Jonni-sarjakuvasta? Jonni oli sarjakuva-Joonaksen poika ja valokuvaaja. Joonas oli sivuhahmona.

Seura-lehti tilasi Joonakselta sarjakuvan Los Angelesin olympialaisten 1984 kunniaksi. Sarjassa esiintyi myös keihäänheittäjä Tiina Lillak, anteeksi Taina Linnahan se oli. Jatkoa silloin odotin, mutta ei koskaan näkynyt. Tuo ainoa Jonni julkaistiin sitten myös jossakin Jalavan Suuressa Sarjakuvakirjassa.

Eikä Tiina Lillak voittanut Losissa kultaa.
tallennettu

Clavia Z
Kummajainen
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #11 : 25.09.2016, klo 16:36:04 »

Ei hemmetti mikä vuosi. Mikä syksy. Tuskin Murtsin poismenosta toivuin ja nyt tämä.

En itse nähnyt Joonasta muuten kuin Oriveden sarjakuvakurssilla 1990, jossa sain kurssitöistä koottuun läpyskään Joonaksen signeerauksen ja sarjakuvauralleni peukkua näyttävän taiteilijahahmon. Muistelisin, että joskus 90-luvun alkupuolella olin jollain tapaa Joonaksen kanssa yhteydessä ja tapaamisaikeissa saadakseni omaan sarjakuvien tekemiseeni hyviä vinkkejä kokeneelta konkarilta. En ulkomuistista pysty sanomaan tarkemmin missä olisi tavattu ja milloin, tai sitä miksi homma kariutui. Jossain tuonaikaisissa päiväkirjoissani se lukee, taidan kaivella niitä.

EDIT: Löysin päiväkirjasta joitain merkintöjä. Yläasteen piirustusopettajani tunsi Joonaksen, ja hän antoi minulle osoitteen ja puhelinnumeron huhtikuussa 1992. Toukokuun alussa postitin Joonakselle sarjojani. Kesäkuussa hän otti yhteyttä, ehdotettiin tapaamista jossain kahvilassa Helsingissä. Tähän minun päiväkirjamerkintäni tähän asiaan liittyen loppuvat, eli en tiedä miksei tapaaminen toteutunut. Toisaalta isäni kuoli tuon kesäkuun alussa, ehkä minulla oli vain mieli liian maassa silloin.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2016, klo 17:10:55 kirjoittanut Clavia Z » tallennettu

Jouko Nuora
Jäsen
Poissa

« Vastaus #12 : 25.09.2016, klo 17:28:27 »

Ensikosketus Joonakseen syntyi Sarjislehdistä 1972-74, luokkakaverini oli niin innoissaan sarjakuvista että otti yhteyttä ja tapasikin Joonaksen jo 70-luvun puolivälissä. Seuraava musitikuva on Joonaksesta pelaamassa tennistä, jossain Helsingissä ja luokkakaverini tunnisti hänet, tämäkin oli 70-lukua. 1992 muutin Lauttasaareen ja silloisen kihlattuni isäpuoli tunsi Joonaksen ja järkkäsi tapaamisen Joonaksen työhuoneelle taivaanvuohnetielle, jossa Joonas kehu ja kannusti ja kysyi: "mikset sä alkais julkaseen näitä sarjakuvias?". Tästä lausahduksesta innostuneena, jätin seuraavan vuonna edellisen työni ja heittäydyin piirtäjäksi, keskellä silloista lamaa 1993.
 Pian Joonaksen kanssa aloimme käydä yhdessä kaffeella Stockan vintin raflassa, missä Joonas oli käynyt 50-luvulta saakka. Joonas antoi mulel nivaskan Sarjis-lehtiä, mistä sillä oli vielä tuplakappaleet...Joonas myös tutustutti mut "kaikkiin" Kemissä 1995 ja mä tutustutin Joonaksen Moebiukseen Akatemisessa, puoliväkisin vein kaks mestaria tapaan toisiaan! Yhdessä opiskeltiin espanjaakin Joonaksen vaimon opettamana pikku piirissä ja kahviteltiin, ihan  pienen konjakin kanssa pitkälle 90-lukua. Mä muutin pois ja ei enää hengattu yhes, mut ystävinä pysyttiin vaikka mulla meni välil liiankin kovaa.... ja kaikkee dorkaa ehdin sähläämään, mut se ei nyt kuulu tähän...!
 Joonas oli mulle ystävä, kaveri, kollega, isähahmo, opettaja, idoli mut ennenkaikkea reilu ja hyvä mies.

Levätköön rauhassa.

* Joonas1B.jpg (161.03 kilotavua, 329x406 - tarkasteltu 93 kertaa.)
tallennettu

Can't spend what you ain't got,
Can't lose something you ain't never had!
Clavia Z
Kummajainen
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #13 : 25.09.2016, klo 18:01:00 »

Onkos ollut puhetta Joonaksen Jonni-sarjakuvasta? Jonni oli sarjakuva-Joonaksen poika ja valokuvaaja. Joonas oli sivuhahmona.

Seura-lehti tilasi Joonakselta sarjakuvan Los Angelesin olympialaisten 1984 kunniaksi. Sarjassa esiintyi myös keihäänheittäjä Tiina Lillak, anteeksi Taina Linnahan se oli. Jatkoa silloin odotin, mutta ei koskaan näkynyt. Tuo ainoa Jonni julkaistiin sitten myös jossakin Jalavan Suuressa Sarjakuvakirjassa.

Eikä Tiina Lillak voittanut Losissa kultaa.

Suuri Sarjakuvakirja III:ssahan tuo 15-sivuinen Jonni-sarja julkaistiin. Kansainvälisissä yleisurheilukilpailuissa kilpaileva keihäänheittäjä Taina Linna kärähtää dopingista ja pakenee kohua Teneriffalle, ja Jonni seuraa perässä lehtijutun toivossa. Mainion viihdyttävä tarina lopun pikku yllätyskäänteineen.
tallennettu

echramath
Oberschtroumpfbannführer
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #14 : 25.09.2016, klo 18:53:17 »

Unto Uneksija on siis ilmestynyt vielä vuoteen 2010 asti. Kodin Pellervo kieltämättä on aika hyvä piilopaikka aktiivisarjakuvaharrastajian katseilta. Tuliko häneltä muuta julkaistua tuotantoa 2000-luvulla?
tallennettu

I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: