Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Uutiset: Läskimooses, suomalainen sarjakuvalehti (03.05.2012 klo 18:02:10)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
26.05.2012, klo 06:21:28

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
355581 viestiä 8528 aihetta kirjoittanut 6032 jäsentä. Uusin jäsen: salamanterinainen
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Aku Ankka ja kumppanit
| | |-+  Roopen kapakkatappelu
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Roopen kapakkatappelu  (Luettu 1714 kertaa)
Vieras
Vieras
« : 28.08.2004, klo 03:22:46 »

Päivää kaikille, sori kun e jaksa vielä rekisteröityä. Sarjakuvasivuja selatessa heräsi "ihan pakko" löytää roopen klondike seikkailuiden kapakkatappelu ruudusta tietoa. Onko siitä öljyväri taulu? Tai vesiväri? Vai onko se pelkkä piirrosruutu. Kaikki info tervetullutta.
tallennettu
Jukka Laine
Maestro
Ylläpitäjä
Paikalla

Sukupuoli: mies

« Vastaus #1 : 28.08.2004, klo 08:50:56 »

Se oli Uncle $crooge -lehden kakkosnumerosta. Kyseinen sivu jätettiin alunperin julkaisematta.

Suomeksi tarina kapakkaruudun kanssa julkaistiin ensi kerran vuoden 1981 kolmessa ekassa Aku Ankan numerossa.

Ilmeisesti kyseessä ei ollut mikään sensurointi vaan kustantajalle tuli tarve mainoksille.

Uncle $crooge Libraryssä on vielä pidempi versio.
tallennettu

"I, Jukka, will tell you what you wish to know" -rigeliläinen mutantti, Thor # 218, Dec. 1973-
VesaK
Toimittaja
**
Poissa

Oh, Santo cielo!

« Vastaus #2 : 28.08.2004, klo 14:22:54 »

Jepp, sensuroinnista ei ole ollut kyse vaan kustantajan tarpeesta mahduttaa samaan lehteen täytetarina jonkin U.S.A:n postilaitoksen käsittämättömän määräyksen takia. Tai sitten kyse tosiaan oli mainoksista, ei olisi ollut ensimmäinen kerta kun Barksin sivurytmitystä tärvättiin niiden takia. Tanskalaisten oikuista puhumattakaan...

(Edit: No, kai se on sitten Barskia itseään uskottava. Comics Journalissa vaan joskus muinoin eli 1984 tienoissa epäiltiin josko olisi ollut vaan postilaitoksesta kyse. Saattoipa tietenkin ollakin, siis tulla tuo leikkelyvaade sieltä, sen verran outo on U.S. Mail)

Mutta tuosta kapakkatappeluruudusta, se kiersi sitten kopionkopiona keräilijältä toiselle, kunnes Aku Ankan toimitus sai (puolta sivua lukuunottamatta) jutun kasaan, fiilasi käännöstä viimeisen päälle ja väritytti koko jutun uusiksi.

Takaisin Klondikeen on julkaistu kokonaisuudessaan myös Roope-Sedän joululehtenä.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2004, klo 23:08:57 kirjoittanut VesaK » tallennettu

En nyt aio kysyä miten se on sinne joutunut.
Timo Ronkainen
professionaali amatööri
Toimittaja
**
Poissa

"Ja rangaistus on greippi!"

« Vastaus #3 : 28.08.2004, klo 22:39:13 »

Kyseisestä sarjasta poistettiin viisi sivua, joita pidettiin arveluttavina. Barks itse on sanonut: "...the sequence was cut beacause of violence and dance hall atmosphere." ja "It was quite while afterwards I found out why they cut it. I got letter from the office [....] that I had violated a lot of their taboos and should have sense enough it wouldn't work". Leikatussa pätkässä oli mukana siis paitsi tämä väkivaltakohtaus, myös kohtaus, jossa Roope kidnappaa Kultun, ja se ei käynyt päinsä.
 - Barrier: Carl Barks and the Art of the Comic Book s. 133.

Timo
tallennettu

Amerikkalainen sanakirjamääritelmä 1950-luvulta.
http://suttuvihko.vuodatus.net/
Lateksu
Jäsen
Poissa

« Vastaus #4 : 18.03.2005, klo 21:54:04 »

barks oli kuulemma itse pitänyt suomen version värityksestä eniten! tietääkö kukaan onko ne numerot/kirjat/albumit kalliita missä on "takaisin klondikeen" -tarina?itse olen lukenut sen albumista "visukintun vuosikymmenet" mutta sekin oli minulla vain lainassa kirjastosta.olen etsinyt aa:n numeroita1-3/1981 kirppareilta ja divareista mutta eipä löydy! nyyh!!!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: