Mä mietin tähän ihan hyvin rinnastettavaa asiaa tänä aamuna: sitä kuinka teini-iässä moni vihaa koko maailmaa ja pitää siis täysin oikeutettuna sitä, että jos nyt vähän rikkoo tai sotkee tai vaikka varastaakin jotain pientä (esimerkiksi tyhjän tuopin baarista mukaansa): se on kaikki kumminkin pois niiltä joilla on enemmän kuin itsellä, koska itsellä ei ole mitään siihen verrattavaa mitä muilla näkyy olevan.
Sitten kun aikaa kuluu, tajuaa ehkä, että ne muut puuhaajat ovat ihan samanlaisia kuin itse on, ovatpa vain panostaneet samaan asiaan vähän pidempään, tai tinkineet jostain muusta että ovat saaneet jotain yhteistä aikaiseksi. Silloin tajuaa että kaikki rikkominen on itseltä pois, ja varastaminen on kuin itseltä varastaisi: tuhoaa muiden ruutia että saa itse aloittaa saman keksimisprosessin alusta.
Sarjakuvaseura on joukko ihan tavallisia sarjakuvaharrastajia jotka yhdessä käyttävät aikaansa sarjakuvan aseman parantamiseen. Välillä hyvillä ideoilla, välillä leipääntyneinä. Sinne on mahdollista kävellä mukaan toimintaan, ja auktoriteettiaseman saa myös haastaa jos on itse valmis tekemään jotain parempaa. Mutta se ei oo kauhean hyvä ratkaisu, että halutaan toisten työn tulokset ottamatta vastuuta kaikesta siitä mitä ohessa pitää saada aikaan.
Kvaak on itsenäinen nettisivusto, jonka tärkein vahvuus on myös sen pahin heikkous: se tarjoaa harrastajille, aloittelijoille ja epävarmoille kanavan kehittää osaamistaan, itsetuntoaan ja ehkä rakentaa jonkinlainen identiteettikin. Kvaakissa loistaminen on vähän kuin päiväkodin lapset vertaisivat kakkojaan potissaan, siinä ei ole mitään kadehtimisen aihetta, sen sijaan jonain päivänä hankitut kokemukset, kokeneempien neuvot ja vertaiskritiikki saattavat auttaa pääsemään tavoitteeseen, mikä se sitten onkin.
Mitäs vielä, Sarjakuvantekijät, Sarjakuvan tiedotuskeskus, sarjakuvaopetus, kulttuuritoimi, tekijöiden omat hiekkalaatikot... nää tulevat ajankohtaisiksi vasta karsinnan kautta, niihin ei noin vain kävellä sisään. Kaikkea tietenkin saa kyseenalaistaa, mutta olisi ehkä hyvä ensin tietää mistä puhuu. Muuten on kuin bussista myöhästynyt, joka pysäkille jäätyään alkaa arvoida sitä, kuinka huonoa siinä bussissa olisi ollut matkustaa. Eikä myönnä että jokainen voi jäädä kyydistä, ja jurputtamisen sijaan pitää sitten vain kävellä.
Mä pelkään että keskustelun avaajasta tulee kärttyisä vanhus jo ennen kuin elämä oikein alkaakaan. Se olisi ikävää, koska tuolla energialla vois saada jotain hyvääkin aikaiseksi, kunhan ensin myöntää ja kartoittaa ne oman hiekkalaatikon rajat.
Kivi