Minusta tuo
Michael Lewisin Moneyball-kirjan strategia aliarvostettujen tekijöiden palkkaamisesta oli kyllä aika jännä strategia, ottaen huomioon kuinka hienosti tuo porukka on tähän asti vetänyt. Koko firmassa tuntuu olevan vähän sellainen henki, että nyt näytetään ja se näkyy myös sarjojen sivuilla.
On sekin mielenkiintoista, että strategia on valittu sen jälkeen kun päätoimittajaksi kiinnitetty
Jim Shooter sai lähtöpassit 2009 (
taustat tämän linkin takaa). Shooter ehti kirjoittaa lisämateriaalia vanhoja Valiant-sarjoja niputtaviin kokoelmajulkaisuihin.
Shooter vielä siinä vaiheessa kun uusi Valiant marssitti sarjansa ulos kirjoitti
blogissaan (epäselvästi ulostettua hölinää kohdassa New Business Model Rant alkuvuodelta 2012), että liiketoimintamallin pitäisi olla sellainen, että investoidaan hurjasti rahaa ja palkataan maailmanluokan nimet. Tämä oli siis täysin päinvastainen strategia, jota uusi Valiant jo menestyneesti alkoi toteuttamaan!
Warren Simons muuten metsästi nämä aliarvostetut nimet.
Entä mikä sitten oli Shooterin tarina? Uudelta Valiantilta oli lipsahtanut osa lisensseistä sivu suun (Gold Key -hahmot) Dark Horselle. Shooter pelimiehenä otti vastaan DH:n tarjoaman pestin kirjoittaa juuri näitä Valiantille tärkeitä hahmoja. Ei mikään ihme, että yhtiömiehet antoivat kenkää sopimusrikkeestä.
Fanikunta, juuri se jolle DH:n sarjat oli tarkoitettu, suivaantui Dark Horselle kuin heitä olisi verisesti loukattu. Vähin äänin DH:n sarjat siirtyivät Dynamite Entertainmentin puolelle, jossa niitä parasta aikaa julkaistaan. Ovatko mistään kotoisin, mene ja tiedä kun minäkin suivaannuin.
Shooter varmaan miettii loppuikänsä, että tulipa tehtyä väärä peliliike.
Hieman sivuun edellisestä: yhteistyösopimus Sonyn kanssa oli käytännössä leimasinta vailla viime kuussa, kun fanista omistajaksi ja siitä pääjohtajaksi edennyt
Dinesh Shamdasani, uuden Valiantin primus motor,
kielsi kolmesti että lisenssipuoli, eli elokuvat ja pelit, heitä mitään kiinnostaisi. Tätä ennen on torvet soiden joka suuntaan huudeltu, että tahdotaan elokuviin... kuka ei nähnyt ennalta, mistä tuuli nyt puhalsi?