Huonosta kerronnasta ei saisi palkita, etenkään, jos on kyseessä kaksi eri kerrontamuotoa. Watchmenille on näin käynyt, koska se vasta on huono sarjakuva. "Tee huono sarjakuva, niitä mainetta". Tietäväisen romaani ei tätä ollut ja toivon hartaasti, ettei kukaan nyt lähde tekemään tarinoita sarjakuviksi, jotka olisivat sarjakuva-alalle enemmänkin palvelus kirjoittaa sitten suoraan proosana.
me kaksi ollaan kyllä luettu ihan eri Watchmen, se kun on minusta yhä tarinana/kertomuksena vertailukelpoinen paitsi muun sarjakuvan myös muun kuvataiteen ja kirjallisuuden ja elokuvan kanssa.
Mutta sinulla ei ole velvollisuutta pitää tarinasta.
Sinä puhut hyvin loogisesti sarjakuvan KUVAllisesta puolesta mutta sarjakuvan kuvallinen ilmaisu on vain osa sitä joskus puolet, joskus enemmän, joskus vähemmän.
Sarjakuvailmaisu kun voi olla täysin sanatonta mutta sen ei tarvitse olla siinä voi olla lisätasojakin, edellinen ruutu ja seuraava ruutu dialogi tekstilaatikko infoamassa tai kertomassa toista samanaikaista tasoa.
Sarjakuva on kuvataidevetoista mutta se ei ole sen ainoa määrittävä kriteeri.
tässä toisessa ketjussa käsitellään samaa asiaa jakaen "kuninkuuslaji" eri alaformaatteihin stripit, novelli, romaani.
Jokainen tajuaa että strippi on sarjakuvaa ja 300+sivuinen sarjakuvaromaani/albumi on sarjakuvaa, mutta ne toimivat eri mekaniikalla.
Totta, Johnny Hazard, Modesty Blaise ja Terry and the pirates ovat myös jatkuvajuonisia mutta niissäkin näkyy muodon asettamat ulkoiset vaatimukset jota kyselit
eurooppalaisissa sarjakuvissaJohnnyt ja Modestyt ovat kuitenkin vähemmistö siitä sarjakuvasta jonka rajat ovat sanomalehtirivin määräämät. noin 3 ruudun maksimissa kerrotaan eri tavalla.
Mikä oli pitkän vuodatukseni näkökulma?
Muoto ei ratkaise, sisältö ratkaisee.
Ja sillä tekstillä voi muuttaa kokonaan kuvan sisällön.
Kuva on vain yksi koodin tason, teksti toinen mutta niillä on vaikutussuhde. Ja kun kuvia joissa on(tai ei ole) sanoja on sarjallisesti kertomassa tarinaa se on sarjakuvaa.
Pahin tilanne tulee jos kirjoittaja ja kuvittaja kokevat molemmat olevansa rocktähtiä ja yrittävät osoittaa omaa etevyyttään yli toisen, vaikka molempien pitäisi olla kuten tekstaaja: täysin näkymätön ja huomaamaton tehdessään työnsä kuten pitääkin.
jos kohta romaanimaisuuteen ei päde "tekstin on oltava pääosassa"
TARINAn on oltava pääosassa.
Kirjallisuuden Finlandia-palkintoa ei voi voittaa runoteoksella tai novellikokoelmalla tai esim. näytelmäkäsikirjoituksella, vaan nimenomaan romaanilla. Minkälainen sarjakuva on tähän mennessä täyttänyt nämä ehdot? Mitä yhtäläisyyksiä on kirjallisuudenpalkinnon saaneilla sarjakuvateoksilla?
oletan että puhut nyt vain kotimaisesta tarjonnastaehdot täyttävien kohdalla muutoin foorumin softa kaatuu listaamisen vaatiman merkkimäärän ja viestien määrän ylittyessä. Vai?
Pakko nostaa semantiikka esiin: Finlandian myöntöperuste on ansioitunut romaani.
Romaanista ei ole definitiivistä määritelmää ja runouden eriyttäminen on vain eepoksen ja romaanin raja-aidan ylläpitoa.
Lanseerattu termi graphic novel (miten sattuu käännetty, mutta tätä tarkoitusta varten) Sarjakuva
romaani joka palaa viestin aiempaan teemaan, muoto.
Useimmille nykykäytössä sarjakuvaromaani on laadullisesti parempaa kuin pelkkä sarjakuva (ei, vieläkään kaikkia ei vaan voi auttaa) mutta alunperin se oli formaatti, selkeämmin avoin formaatti.
Albumi ja lehtipituudesta oli parametrit kuten stripistäkin, tarkka tietty sivumäärä joka saneli albumin/lehden pituuden kuten 22 sivua/48sivua.
Sarjakuvaromaanin muutos oli että yksien kansien sisällä on kaikki sivumäärä on toissijaista.
jotta keskustelu ei menisi liian helpoksi yksittäisen teoksen sivumäärä ei ole ainoa määre. Neil Gaiman voitti World Fantasy Awardin novelliluokan Sandman #19lla jonka jälkeen sääntöjä rukattiin ja sarjakuva sai oman erityisluokkansa.
Sarjakuvan pituus ja varsinkin yhden tarinan jakautuminen pienempiin osiin, lehdet albumit, on romaanin määritteen kanssa yhdenmukainen.
On olemassa romaaneja jotka julkaistaan luku kerrallaan ja romaaneja joiden luvut ovat itsenäisiä tarinoita vaikka ovat osa suurempaan kokonaisuutta.
tässä mielessä 12 osainen Death note on hyvin selkeästi romaani sitä vain ei ole , sikäli kun tiedän, julkaistu Luupäiden (Bone) tapaisena yhtenä järkäleenä myös.
toistan:Romaani
ei ole laadullinen määre vaikka sitä mielikuvaa halutaankin ruokkia.
Lurkerin lause
Kaikkia niitä on nyt samassa kisassa Sarjakuva-Finlandian ehdokkuudesta. Mutta eivät ne samalta viivalta lähde, vaikka maali on sama kaikille.
on osuva. Se ei silti takaa että kisa olisi oikein organisoitu saati tasapainotettu kaikille.
Nyt ollaan sarjakuvafoorumilla. Minun on helppo allekirjoittaa mm
tämä mutta kirjallisuutta harrastavien joukossa se ei ehkä ole niin helppoa.
Osalle varmsti on.
Minusta isompi ongelma on ihan toisaalla mm. Römpötin kommentissa omista sarjakuvapalkinnoistamme kuin tässä ketjunavauksessa.