Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Uutiset: Läskimooses, suomalainen sarjakuvalehti (03.05.2012 klo 18:02:10)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
25.05.2012, klo 18:32:26

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
355517 viestiä 8528 aihetta kirjoittanut 6032 jäsentä. Uusin jäsen: salamanterinainen
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Kvaak.fi
| |-+  Palaute & uudistukset
| | |-+  Sarjakuva-ammattilaisille oma foorumi?
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 5 6 7 8 9 [10] 11 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-ammattilaisille oma foorumi?  (Luettu 6233 kertaa)
hdc
Architectus urbis caelestis
Jäsen
Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #135 : 08.03.2011, klo 14:53:30 »

Muistan itse kun Kvaakin perustamisesta alettiin puhua Suomen sarjakuvaseuran puhekupla-sähköpostilistalla. Olin kohtalaisen innoissani kun tuntui että juuri minulle oltiin perustamassa foorumia jolla pääsisin puhumaan minulle tärkeistä asioista. Oletin että kaikki muut foorumille eksyvät olisivat harrastajia joihin (ainakin suureen osaan) olin jo sarjakuvaseurojen, omakustanteiden ja erilaisten tapahtumien kautta puolentoista vuosikymmenen aikana tutustunut. Oletin että suurin osa kävijöistä olisi lukenut sarjakuvia yhtä laaja-alaisesti kuin minä. Oletin että murto-osaa suurempi joukko olisi nähnyt minunkin töitäni jossain.

Se on tää Internet, täällä on monenlaisia ihmisiä, iso osa sellaisia joita ei tunne (ja osa sellaisia joita ei haluaisikaan tuntea).

Minulla oli suuri ihmettelyn paikka aikoinaan kun liityin yhteen toiseen sarjakuvafoorumiin siinä vaiheessa kun olin alkanut innostua kaikenlaisista daideellisista omakustanteista ja kaupallisempaakin luin usealta alalta, ja sitten huomasin että huomattavalle osalle niitä muita foorumilaisia "alternative comics" oli Dark Horse ja Image (valtaosa porukasta oli amerikkalaisia). No, kyllä sieltä sitten löytyi myös niitä joilla oli hieman laajempaa kiinnostusta, ynnä myös ihmisiä joilla oli paljon kiinnostavaa sanottavaa myös siitä amerikkalaisesta valtavirrasta.
On se kyllä myös vähän itsestä kiinni miten suhtautuu ihmisiin joiden kiinnostuksen kohteet eroavat omista (joskin on toki myös tilanteita joissa on pakko myöntää että tämä ei ole minun skeneni ja mennä pois).
tallennettu
matkamies
taiteellinen maatalousmies
Galleriataiteilija
Poissa

Gas chambers? I´d like to say pyramids!

« Vastaus #136 : 08.03.2011, klo 15:09:49 »

Tosiasiahan on se hieno ominaisuus netissä, ettei kaikkiin keskusteluihin ole pakko osallistua ja jonkun sanomat typeryydet voi tyynesti ohittaa ja unohtaa. Itse olen pyrkinyt käyttämään tätä taktiikkaa keskustelufoorumeilla ja täytyy sanoa että homma hoituu paljon helpommin. Eli jollei halua keskustella "amatöörin" kanssa, niin voi ihan rohkeasti olla silloin keskustelematta.

Itsestäni on aina ihan mukava kuulla ammattilaisten mielipiteitä ja sitä kautta kehittää itseänikin, mutta ei siinä tapauksessa jos keskustelusta jotenkin puuttuu se keskinäinen kunnioitus. Keskinäisellä kunnioituksella tarkoitan sitä, että ei se ole keneltäkään pois olla lähimmäiselleen kohtelias ja korrekti, ja pystyä silti puhumaan asiaa ja antamaan kritiikkiäkin.

Yllämainitussa ei ole paljon kyllä kvaakkilaisia moittiminen, minusta täällä ovat keskustelut aika paljon siivompia kuin monella muulla foorumilla.
tallennettu

kaltsu
Jäsen
Poissa

« Vastaus #137 : 08.03.2011, klo 15:39:26 »

Väärät ihmiset keskustelemassa vääristä sarjakuvista?

Joo-o, kamalaa elitismiä haluta keskustella vaikkapa kotimaisesta sarjakuvasta ihmisten kanssa jotka on lukeneet muutakin kuin Kvaakin galleriaa tai uusimman Fingerporin ja joiden kommentit olisivat muutakin kuin "kerran yritin jotain lukea, paska oli".

Emmäkää käy Tex Willer-ketjuissa säännöllisesti huutelemassa että taas jäi uusin pokkari kaupan hyllylle kun ei tuntunut ostamisen arvoiselta.

Luulen että kaipuu toisenlaista foorumia kohtaan on kaipuuta juuri tämän ylimääräisen hälyn vähenemiseen ja ymmärrän tätä kaipuuta oikein hyvin, vaikka kyllä mä täällä Kvaakissakin näemmä viihdyn. Jo kahdeksatta vuotta.

Ja niin. Toi mun pitkä viesti oli muuten aloitettu eilen illalla ja muisteluosion jälkeen mun oli tarkoitus sanoa muutama lempeämpikin sana Kvaakkia kohtaan ja yrittää pohtia onko oma asennoituminen vuosien aikana yhtään muuttunut. Nähtävästi ei, koska Maziwapp oli yön aikana ehtinyt lausumahan omia viisauksiaan enkä kyennyt enää kuin ärtyneesti reagoimaan niihin.

Mä muuten olen lukenut ainakin yhden Kivin albumin, jotain MKK:n lehtiä, ja omistan yhden Mörkö-lehden, jossa on Kaltsua. En kyllä osaa luetella kaikkia puupäähatutettuja, enkä tunne juuri ketään sarjakuvaihmistä.

Oon lukenu kaikki Kiven albumit, suurimmasta osasta pitänytkin. Oon lukenu jotain MKKE:n lehtiä ja seurailen yleensä mitä Kvaakkiin postailevat. En ole vielä ryhtynyt kesto- enkä satunnaiseksikaan tilaajaksi mutta kukapa tietää vaikka jonain päivänä. Jatkan näytteiden tarkkailua.

En osaa luetella puupäähatutettuja minäkään mutta osaisin kyllä vastata oikein jos minulta kysyttäisiin onko [lisää tähän kuka tahansa suomalainen sarjakuvatekijä] saanut hatun. Lisäksi olen jokaisen puupäähatutetun tuotantoon edes välttävästi tutustunut. Te voitte puhua elitismistä, minä kutsun sitä (kotimaisen sarjakuvan) yleissivistykseksi jota ilman miettisin kyllä itse ennenkuin lähtisin julistamaan mielipiteitänitm joka keskusteluun.

Mut joo, mulla voi olla kummia periaatteita ja kyllä mä toisaalta jaksan teidän kanssa näistä asioista vängätä toisetkin kahdeksan vuotta. Mikäli uusi foorumi sattuu syntymään käyn toki sitä ihmettelemään ja mikäli käy niin että keskustelu siellä olisi itselleni hedelmällisempää, kvaakkailu jäisi väistämättä vähemmälle. Eipä välttämättä olisi menetys kellekään.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2011, klo 16:02:42 kirjoittanut kaltsu » tallennettu

Otto Sinisalo
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #138 : 08.03.2011, klo 15:54:58 »

Tutkimuksen mukaan täällä käytävä keskustelu mukailee nettikäyttäytymisen muutoksen yleisiä linjoja.

Tutkimus: Avoimuus netissä ärsyttää suomalaisia
"Yhä useampi suomalainen haluaisi kommunikoida netissä vain valitsemansa lähipiirin kanssa. Tulevaisuudessa netissä pärjäävätkin ne yhteisöpalvelut, jotka pystyvät parhaiten ottamaan huomioon käyttäjiensä yksilölliset tarpeet."
tallennettu

Jukka Laine
Maestro
Ylläpitäjä
Paikalla

« Vastaus #139 : 08.03.2011, klo 17:26:16 »

Jaettu omaksi ketjukseen aihe millaisia kommentteja täällä ylläpidon pitäisi siivota pois

http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,13614.0.html
tallennettu

"I, Jukka, will tell you what you wish to know" -rigeliläinen mutantti, Thor # 218, Dec. 1973-
Lönkka
Jäsen
Poissa

Babtized in ignorance and chloroform

« Vastaus #140 : 08.03.2011, klo 17:34:55 »

Jos tästä jotain positiivista voisi oppia, niin sen että Kvaakin galleriaan kannattaisi laittaa enemmän ja parempia sarjakuvia
Ehdottomasti.
Etenkin kun vaikuttaa siltä että enin osa gallerian töistä on tähän mennessä olluyt vain kuvia.

Tai ainakin siltä vaikuttaa jos kahlaa galleriaa vain siltä osin mitä tulee tuohon pääsivun ylälaitaan näytille.
tallennettu
Merrot
Khattia, räppiä ja lelu-ak-47
Jäsen
Poissa

« Vastaus #141 : 08.03.2011, klo 17:35:07 »

Edit: Siirsin viestin toiseen ketjuun.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2011, klo 18:01:19 kirjoittanut Merrot » tallennettu
Tertsi
Mutsi Naamio
Toimittaja
**
Poissa

« Vastaus #142 : 08.03.2011, klo 17:48:44 »

Etenkin kun vaikuttaa siltä että enin osa gallerian töistä on tähän mennessä olluyt vain kuvia.
Sarjakuvafoorumin galleriassa soisi olevan nimenomaan sarjakuvia. (Olen itsekin liittänyt sinne etupäässä kuvia. En olisi tosin ollenkaan pahoillani vaikka kaikki yksittäiset kuvani heivattaisiin pois).

Tosin: Kvaak ei taida hyväksyä kovin leveitä tai suuria tiedostoja. Se rajoittanee esim. kokonaisen sarjakuvasivun resoluutiota kiusallisesti.
tallennettu
Mikael Mäkinen
maziwapp
Jäsen
Paikalla

Nerokasta.

« Vastaus #143 : 08.03.2011, klo 18:27:15 »

Jos tästä jotain positiivista voisi oppia, niin sen että Kvaakin galleriaan kannattaisi laittaa enemmän ja parempia sarjakuvia, koska sen perusteella monille syntynyt illuusio siitä a) millaista sarjakuvaa Suomessa tehdään ja b) miten hyvin pitää piirtää ennen kuin voidaan sanoa että piirtää hyvin - on hämärtynyt.

Mutta Kvaakin galleriassahan on paljon hyviä töitä. Tietenkään en voi sanoa mitään "millaista sarjakuvaa Suomessa tehdään" jos en sitä missään näe. Näkemättä kun en osta. Kvaakin lisäksi käyn säännöllisesti Harhakuvassa, mutta sinnekkään ei paljoa sarjakuvaa tule. (Luukuunottamatta kahta positiivista poikkeusta, eli HTH ja Aapo Kukko, jotka päivittelevät kuviaan molempiin.)

Tosin: Kvaak ei taida hyväksyä kovin leveitä tai suuria tiedostoja. Se rajoittanee esim. kokonaisen sarjakuvasivun resoluutiota kiusallisesti.

Tässähän on monella ollut kätevästi linkki esim. Deviantarttiiin tekstillä "täällä isompana" Devianartista on hyvin vaikea oikeasti löytää mitään ilman linkkiä, se kun on melko valtava.
tallennettu

[kivi]
Jäsen
Poissa

Akvaarious.

« Vastaus #144 : 08.03.2011, klo 18:50:13 »

Mutta Kvaakin galleriassahan on paljon hyviä töitä.

Ei siihen verrattuna kuinka hyvää sarjakuvaa Suomessa oikeasti julkaistaan. Kvaak-gallerian parhaatkin työt ovat maanlaajuisesti ehkä parempaa keskitasoa jos sitäkään, ja hyvin pieni otanta siitä.

Edit: Yksi tosiasia on tietenkin se, ettei kaikkea ole netissä. Internet on kumminkin aika uusi keksintö, 80-luvun lopun lapsi, eikä netissä ole oikein ollut mahdollista pyörittää kuvagallerioita ennen kuin 2000-luvulla. Se tarkoittaa automaattisesti sitä, että netissä näkyvimpiä ovat ne, jotka ovat parhaiten omaksuneet uuden median.

Edit2: korjaus...
« Viimeksi muokattu: 08.03.2011, klo 19:23:42 kirjoittanut [kivi] » tallennettu
Orjan May
Galleriataiteilija
Poissa

« Vastaus #145 : 08.03.2011, klo 20:02:52 »

Tämä keskustelu aihe on ollut pitkästä aikaa todella mielenkiintoinen monella tasolla mitattuna. Ihmiset ovat esitäneet avoimesti tuntojaan ja ajatuksiaan. Ylläpito teki ratkaisun portaalin perustamisesta ammatilaisille. Heidän päätöksensä  ei ehkä miellyttänyt kaikkia kvakkilaisia. Mutta uskon, että ratkaisuna tämä oli oikea. ON tosiaan vaikeaa vetää marginaalia ammattlaisen ja harrastelijoiden välillä. Yhdyn maziwapin ajatuiksiin siinä, että monet kvakkilaisista taiteilijoista pesevät mennen tullen monet ammattilaiset, jotka osaavat lähinnä pirtää tikku ukkoja. ( Muistinkohan oikein...olikohan tuo maziwapin ajatus vai jonkun muun??) Kommentin loppuosa tikku ukoista on minun ajatukseni.
Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka esittivät ajatuksiaan siitä, että kvaakissa soisi olevan enemmän sarjakuvaa. Onhan tämän portaalin nimikin sarjakuvaan viittaavaa. Minäkin olen laittanut melkein pääsääntöisesti galleriaani kuvituksia.   Uskon, että Internetista löytyy varmasti foorumeita, jotka palvelevat juuri sellaisia taiteilijoita, jotka tekevät kuvituksia ja consept art juttuja. Moni kvaakkilaisista ammattilaisista tekevät  lähinnä kuvituksia.   Olen selaillut kvaakin galleriaa halutakseni itsekkin todisteet siihen väittämään, että siellä olisi suurin osa kuvituksia. Totesin näin asian olevan.
Hienoa että tälläinen viriili keskustelu on syntynyt teeman puitteissa. Minusta on ollut asiallista sekin,  että on hieman sanallisesti jotkut tapelleetkin- se suotakoon eikä olla niin herkkä hipiäisiä tämän keskustelun puitteissa.

Ilmoitelkaa jos jonnekkin perustetaan foorumi ammattilaisille. Haluan käydä ihan mielenkiinnosta kyläilemässä jos ei ajeta pois kun on pelkkä harastelija vaan.

« Viimeksi muokattu: 09.03.2011, klo 12:28:24 kirjoittanut Orjan May » tallennettu
Mikael Mäkinen
maziwapp
Jäsen
Paikalla

Nerokasta.

« Vastaus #146 : 08.03.2011, klo 20:38:44 »

Ei siihen verrattuna kuinka hyvää sarjakuvaa Suomessa oikeasti julkaistaan. Kvaak-gallerian parhaatkin työt ovat maanlaajuisesti ehkä parempaa keskitasoa jos sitäkään, ja hyvin pieni otanta siitä.

Edit: Yksi tosiasia on tietenkin se, ettei kaikkea ole netissä. Internet on kumminkin aika uusi keksintö, 80-luvun lopun lapsi, eikä netissä ole oikein ollut mahdollista pyörittää kuvagallerioita ennen kuin 2000-luvulla. Se tarkoittaa automaattisesti sitä, että netissä näkyvimpiä ovat ne, jotka ovat parhaiten omaksuneet uuden median.

Mutta jälleen kerran täytyy muistuttaa, että minä asun Äetsässä. Jos minä en näe tai voi tilata jotain netistä, se jää sarjisfestareille. Jonne yleensä kerääntyy niin paljon ostettavaa, että kaikki joka ei varmasti ole sataprosenttisesti juuri sitä, mikä minua kiinnostaa, jää ostamatta. Koska rahaa ei ole.

Kirjasto täällä on hyvä ja lämminhenkinen, mutta silläkään ei ole rahaa.
tallennettu

Tero Mäntylä
Peliohjelmoija?
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #147 : 08.03.2011, klo 20:42:45 »

Ylläpito päätyi ratkaisun portaalin perustamisesta ammatilaisille.

Ei päätynyt. Ylläpito päätyi, että paras ratkaisu kaivattun palvelun puutteeseen, on perustaa uusi foorumi, eikä yrittää sijoittaa palvelua Kvaakkin sisään. Itse palvelun tarve on vielä epäselvä ja sen perustaminen itsessään kuuluu Kvaakin ulkopuolisille tahoille. Kvaak tarjoutui auttamaan jos apua tarvitaan. Suomessa on Kvaakin lisäksi muitakin mielenkiintoisia sarjakuvapalveluja, kuten sarjakuvablogit ja ellei jokin palvelu suoraan sovi kvaakin profiiliin, niin parempi tehdä siitä oma palvelunsa.

Mutta koska esimerkiksi Kvaakin ylläpito ei olisi tämän "ammattilaisfoorumipalvelun" käyttäjiä, niin sen perustaminen kuuluu muille tahoille.

Tämän jälkeen voidaan oikeasti keskustella miten Kvaakkia voi kehittää sillä pohjalla, mitä se yrittääkin olla. Nämä periaatteet on toistettu moneen kertaan täälläkin. Kehitettävää toki on. Teknisellä puolella odotellaan, että Kvaakin ailahteleva tekninen ylläpitäjä saisi jostain motivaatiota tai apua tehdä pari hommaa, mistä se ei pidä. Koko tämä muutostyö on sellaista, joka täytyy tehdä ennen kuin oikein mitään voidaan ja kannattaa muuttaa.

Teknisen ylläpidon mieliteet ja toilaukset ovat täällä hänen omiaan, eikä edusta millään tavoin Virallista Kantaa.

Täällä käyty keskustelu auttoi ymmärtämään ihmisten kantoja paremmin ja selvittämään missä tökkii.

Tekninen ylläpito lähtee nyt piirtämään sarjakuvaa.
Hmm... tästä voisi saada hyvän kuvan virhesivulle...
tallennettu
VesaK
Toimittaja
**
Paikalla

Oh, Santo cielo!

« Vastaus #148 : 10.03.2011, klo 17:53:15 »

Kuten tuossa aiemmin totesin, kiitos kvaakin, lähestulkoon jokaisella on mahdollisuus osallistua ihan eläviin sarjakuvatapaamisiin eri puolilla Suomea. Oulun tilanteesta en silloin tiennyt varmasti mutta nytpä tiedän:

http://www.ruutukaava.com/
tallennettu

En nyt aio kysyä miten se on sinne joutunut.
Hessu
Jäsen
Poissa

« Vastaus #149 : 26.05.2011, klo 13:10:27 »

Pahoittelen että mainostan, mutta tämä "metsä" huomaa huutelua omaan suuntaansa ja vastaa siihen mitä huudetaan.

Täytyy tosin sanoa, että FinnishComics Forum on osa FinnishComics-palvelua, ja se ei ole sarjakuva-ammattilaisten foorumi. Se on suomalaisten sarjakuvantekijöiden ja lukijoiden foorumi. Kuitenkin, kun Kvaakille vaihtoehtoa kaivattiin, niin sellainen on nyt olemassa. Tervetuloa.

FinnishComics Forum

Ja se mistä tämä foorumi ponnistaa on FinnishComics, suomalainen sarjakuvaryhmä. Foorumi on varsin nuori verrattuna itse ryhmään.
tallennettu

Sivuja: 1 ... 5 6 7 8 9 [10] 11 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: