Ensin nopeat kommentit niistä sarjoista joihin olen tutustunut.
Tex Willerillä on huomattava etumatka muihin tutuiksi tulleisiin lännnenlukemistoihin. Vuosia tullut luettua ja Texit dominoivat hyllyä länkkäreiden osalta. Kaikkia suomeksi ilmestyineitä formaatteja löytyy, paitsi liuskoja joita en edes yritä hankkia. Tyylikästä, perinteistä sarjakuvaa jossa omana hienona lisänä monipuolinen tekijäkaarti. Lukiessa ei voi välttyä nostalgialta.
Ken Parkereita löytyykin seuraavaksi eniten hyllyssä. Vaikkakin huomattavasti vähemmän kuin Texejä, on niiden kymmenkunnan pokkarin takana vaivalloinen taival. Aina vastaan tullessa olen ostanut uusintapainokset. Paljon monipuolisempaa ja syvällisempii materiaalia kuin muut. Vähäisen lukemisen johdosta en voi kauheasti arvostella jatkuvuutta, mutta alun perusteella vaikuttaa toimivalta.
Ukkostuuli onkin suomessa uusi julkaisu, ja kummatkin Pulpit löytyy. Jatkossakin aion ostella kunhan lisää ilmestyy. Yliluonnolliset ainekset sarjassa ovat mukava lisä, mutta perinteikkään westernin ystävän silmissä pudottaa myös samalla hieman pisteitä yleislistauksessa, kuten nyt.
Lucky Luke on varmaan se tutuin ja kauiten kiinnostanut lännensarjakuva, mutta kuinka hyvä onkaan, juuri sen karikatyyppinen lapsehko piirrustusjälki laskee pisteitä listauksessa jossa on myös sarjoja jossa on realistinen piirtotyyli. Sangen mukavaa luettavaa ja loistavaa rennompaa viihdettä.
Lännentiestä en voi paljoakaan sanoa, kun olen lukenut vain ja ainoastaan uusimman julkaisun, yksittäisen Maxi-Lännentien. Lisääkin haluaisin ostaa, mutta olenkin nähnyt myynnissä vain yksittäisiä osia sieltä täältä pitkin sarjaa.
Ja viimein päätös omasta suosikistani. Kahdeksi johtotähdeksi nousi vielä tässä vaiheessa ehdottomasti Tex Willer ja Ken Parker, joista ensimmäinen korjaa potin luotettavana, perinteikkäänä ja nostalgisena lukemisena.