Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien keräilijät.  (Luettu 12541 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

O-Ren

• Vieras
Sarjakuvien keräilijät.
« : 10.06.2004 klo 05:12:19 »
Elikäs. Kysyisin vain mahdollisilta sarjakuvien keräilijöiltä niinkin helppoja kysymyksiä kuin:

Mitä sarjakuvia keräilette?
Millaisella menestyksellä?
Kuinka kauan olette sarjoja keräillyt?
Ja mitkä ovat keräilyyn liittyvät, muikeimmat löytönne?

-Kiitos-

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Re:Sarjakuvien keräilijät.
« Vastaus #1 : 10.06.2004 klo 09:54:58 »
1. Lähes kaikkea.

2. Aika hyvällä.

3. Noin 30 vuotta.

4. Tjaa, oliskohan arvokkain Aku Ankan alkuperäisvuosikerta 1952..
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #2 : 10.06.2004 klo 10:38:56 »

- Lähinnä Franquinia, Giraudia, Walthéryä ja Holdawaytä.

- Suht keskinkertaisella, eli eipä ole mitään erikoista juurikaan albbarien lisäksi tarttunut käteen.

- Viitisentoista vuotta

- Ehkäpä vielä Suomessa julkaisemattoman Natacha-   albumin lyijykynäversio, vain tekstit ja ruutujen reunat on tussattu. Muuten vain lyijykynää. Hieno ja mielenkiintoinen.

Esa

• Jäsen
« Vastaus #3 : 10.06.2004 klo 10:44:40 »
Lainaus

Lähes kaikkea.

Kyllä niitä on kaikki paikat pullollaan, mutta eihän tästä mitään hyötyä ole!  ;D

Noin seitsemän vuotta.

Enpä ole mitään hirveitä löytöjä tehnyt, mutta ehkä näitä Naken ensimmäisien vuosien numeroita 0,30 €urolla voisi jonkinlaiseksi löydöksi luokitella.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #4 : 10.06.2004 klo 11:35:50 »

Ken Parkereita (lähes täysi sarja), Hellblazereita, Marvelia, DC:ta, satunnaisia minisarjoja englanniksi, alppareita (Cortoja!) ja vaikka mitä.

Parempikin voisi olla. Corto Malteseja (mustavalkoisia!) olisi kiva saada mutta liikkuu vähän ja hinnat huimaavat. Pari Ken Parkeriakin on aivan kiven alla.

Marveleita jo noin v. 1987 ehkä. Hannkiutunut eroon välissä jo joistakin. DC tullut kuvioihin ehkä noin v. 1992. Ken Parkerit ja Cortot mukaan kuvioihin vasta noin 1996-2000. Ja Fennica/GF-vakiokierrosostokset tuossa 2001 ehkä...

Watchmenin irtonumerot kirjamessuilta. Yksi Taru Sormusten Herrasta alppari halvalla (loput onkin ostamatta koska hinnat järjettömät). Fafhrd and the Grey Mouser alpparit (Mike Mignolan ehdottomasti parhaat työt, paljon hienompaa kuin esim. Hellboyssa). Ei mulla mitään kovin kummoista ole mutta eipä noita sarjiksia tule keräiltyäkään rahallisen arvon takia vaan sisällöllisen ja viihteellisen. Mitä halvemmalla saa sen parempi  ;D

T: Sulo Vilenin serkku

JR

• Jäsen
  • -
« Vastaus #5 : 10.06.2004 klo 12:30:52 »
1. Mitä sarjakuvia keräilette?
Jo tutuksi tullut vastaus, eli lähes kaikkea mitä irti saa. Hevoshulluja ei tosin taida kokoelmissa olla yhtäkään.

2. Millaisella menestyksellä?
Huonolla. Koko ajan löytyy jotain sellaista, mitä ei vielä ole hallussa, vaikka säilytystilat ovat venyneet ja paukkuneet jo pitkään.

3. Kuinka kauan olette sarjoja keräillyt?
Harvinaista kyllä, voin ilmoittaa ehkä hieman normaalia tarkemman ajankohdan, eli <sensuroitu Joulukalenteri 2015 -ketjun kysymyksen johdosta> -taskukirjan nro <sensuroitu Joulukalenteri 2015 -ketjun kysymyksen johdosta> ilmestymisestä. Laskekaa itse. Kohta taitaa olla 20-vuotisjuhlat keräilyn saralla.

4. Ja mitkä ovat keräilyyn liittyvät, muikeimmat löytönne?
No jos halvalla saa, niin silloin on muikeeta. Tuolla kriteerillä viiden markan Sähkölaitosankka on ehkä se kaikkein muikein. Keräilyllisesti muikein ja samalla tuorein Löytö (isolla ällällä, pikkulöytöjä nyt mahtuu pari kuukauteen) lienee Aku Ankan tilaajalahjakuori täydellisine sisältöineen vuodelta 1954.

« Viimeksi muokattu: 09.12.2015 klo 07:01:36 kirjoittanut JR »

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #6 : 10.06.2004 klo 13:37:21 »
Ostettua tulee milloin mitäkin mutta pää-asiallinen linja on vahvasti huumoripainoitteinen. MAD-lehdet ovat ykköskohde. Lisäksi Ihmeneloset on niitä harvoja supersankarisarjoja joista olen kunnolla innostunut.
Lisäksi takavuosien Kalmat ja EC:n kauhulehdet ovat haluttua tavaraa. Kalmat tosin melkein kaikki jo löytyvätkin.

Menestys on budjetin huomioon ottaen varsin hyvä. Suomen MADeista löytyvät melkein kaikki numerot, muutamaa viimevuosikymmenen lopun numeroa lukuunottamatta. Spesiaaleistakin puuttuu muutama. Jenkkilän lärpäkkeitä ei vielä ole kovinkaan montaa.

Muikeimmat löydöt, hmm tämä onkin hankala. MAD´s big book of Spy vs. Spy kokoelmakirja jossa on melkein kaikki ilmestyneet stripit maksoi 20 markkaa. Mitään varsinaista helmeä ei kokoelmissa ole. Vaikeimmin löytyvä on ensimmäinen suomenkielinen MAD pokkari tyypillisesti MAD. Mitään kovin arvokasta ei ole paitsi ehkä jotain vanhoja Aku Ankan B-numeroita tai vastaavia.

Edit: Niin ja sarjakuvia olen tosiaan kerännyt siitä asti kun opin lukemaan, noin likipitäen. Kunnolla olen keräillyt jotakuinkin viimeiset 5-6 vuotta.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2004 klo 00:05:47 kirjoittanut Tuuk42 »
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Paalujuntta-Simo

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #7 : 10.06.2004 klo 14:22:48 »
Monelleko muuten on käynyt niin kuin minulle: keräilee sarjakuvia teininä, muuttaa sitten aikanaan pois kotoa ja monta vuotta myöhemmin muistaa kokoelmansa vain saadakseen tietää, että ymmärtämättömät vanhemmat ovat heittäneet kaiken huut hiiteen. Sinne män jokunen Shokki, 70-luvun Kostajat- , Lepakkomies- ja Salama-lehtiä, 60-luvun Ihmeneloset ja Teräsmiehen pojat, Teräsmies vastaan Hämähäkkimies -albumi, Alien-leffa-albumi,  Ruutuja, Tähtien sota -alpparit, erinäinen määrä Ken Parkereita, Taru sormusten herrasta -albumit, John Carter -lehdet, se yksi Lepakkomies-albumi jossa Ras al-Ghul debytoi...ja tietysti nuo ihanat italo-träshit Akim ja King Kong. Unohtamatta varsin kattavaa Jet-Ace Logan -kokoelmaani. Tietysti myös 1999 - Tuntematon tulevaisuus -kokoelma ja Lännentie-kokoelma kuuluvat menetyksiin, 1960-luvun Aku Ankkoja unohtamatta.

Ehkä joku roskisdyykkari ilahtui.

Vieläkin vittuuntuneena en ole viitsinyt aloittaa vakavaa keräilyharrastusta uudelleen.

« Viimeksi muokattu: 10.06.2004 klo 14:27:57 kirjoittanut Paalujuntta-Simo »

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #8 : 10.06.2004 klo 14:38:25 »
Ei Juma. Noinko tekivät?  :-\

Minulle ei ole käynyt noin - koska suurimman osan itse aikoinani hassasin ja vieläkin paremmin: PIIRTELIN pilalle. Kun olin lapsena/nuorena sitä mieltä että "voi pojat, tuo Batmankin tarvitsee silmät" ja "voi vehnäleipä, onpa huonosti piirretty eikä edes viiksiä...hmmm..."  ;D

Paalujuntta-Simo

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #9 : 10.06.2004 klo 15:05:11 »
Listaltani taisi vielä unohtua Mikki Hiiren kulta-ajat...

Paalujuntta-Simo

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #10 : 10.06.2004 klo 17:46:20 »
Herrajumala, eihän?

Anyway minua hieman lohduttaa se, että tiedän muutaman muunkin ihmisen jolle on käynyt samoin.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2004 klo 17:48:22 kirjoittanut Paalujuntta-Simo »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #11 : 10.06.2004 klo 18:31:06 »
- Tällä hetkellä oikeastaan vain Byrnen tuotoksia. Satunnaisesti ostelen muutakin, mutta en suorastaan kerää. Haaveena on, että jos joskus pääsen töihin, rupean kartuttamaan Teräsmies-kokoelmaani. Se oli joitain vuosia sitten melko laaja käsittäen liki kaikki Semicin (ja Williamsin) Terikset ja jonkun verran 60-luvun juttuja.

- Hyvällä, kiitosta vaan. Byrnen tuotannosta ei taida kirjahyllyssä olla edes puolta (ei edes kaikkia Suomeksi julkaistuja  :o ), mutta monia hyviä sarjoja kuiteskin. Mä oon niin pihi, etten viitti kaikkia eteen tulevia ostaa. Byrnen Iron Fist -sarjakin meni sivu suun, kun en viittiny siitä maksaa sitä mitä pyydettiin (oisko ollu jotain 20-30 euron välillä). Mutta nyt syksymmällään senkin saa sitten kauniisti Essential-pokkarina.

- Yleisesti liki 20 vuotta. Byrneä ehkä noin 15 vuotta.

- Viime vuonna ostin huokealla koko Byrnen Alfa-lentue -sarjan. Kuitenkaan todellisia jymypaukkuja ei nykyisin enää tule vastaan, kun en sarjakuvia kerää ihan niin tosissani. Ehkä viime vuosien "muikein" löytö oli kun löysin kirpparilta viime tai toissavuonna Teräsmiehen poika -lehden (tai pari) vaivaiseen 50 sentin hintaan (vai olikohan se halvempi).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

h00k00

• Jäsen
« Vastaus #12 : 10.06.2004 klo 19:37:56 »
Keräilen kaikkea mikä herättää kiinnostuksen ja tätä on tullut tehtyä aika tarkkaan 30 vuotta hyvällä menestyksellä. Ja toisin kuin Paalujuntta olen ollut enemmän saavan osapuolena ymmärtämättömien vanhempien tyhjentäessä jälkeläistensä huoneita. Vieläkään ei meinaa malttaa kulkea lehtiroskiksen ohi kurkistamatta sisälle.

TeroH

• Latteuksien latelija
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 10.06.2004 klo 21:00:41 »
-Mitä sarjakuvia keräilette?
Keräilykohteet elää, tällä hetkellä haalin kokoon Hellblazereita ja Astro Cityä. Suomeksi julkaistujen Conanien keräily alkanee myös lähiaikoina. Tex Willerit pysyy varmaan aina listalla ihan nostalgiasyistä. Ja kaikennäköistä sitä tarttuu käsiin koko ajan.

Jotakuinkin täydellisen 80-luvun ja 90-luvun alun Marvel / Sarjakuvalehti / Ryhmä-X / Ihmeneloset / Hulk / Hämähäkkimies - kokoelmani ehdin jo kertaalleen myydä pois (suurimmaksi osaksi), nyt on käynyt mielessä että kävisi keräilemään uudestaan poismyytyjä osia, kun uusiakin on tullut jo jonkin aikaa seurailtua.

-Millaisella menestyksellä?
Kiitos kysymästä, sen verran hyvällä että varastotilaa ei ole koskaan liikaa.

-Kuinka kauan olette sarjoja keräillyt?
Jaa-a, aika kauan oon keräillyt, jotakuinkin 20 vuotta.  Vaikka välillä oli kyllä muutaman vuoden kuiva kausi opiskeluaikana. Kauiten olen keräillyt Tex Willereitä, siitä koko harrastus alunperin lähtikin kun sai kasan wanhoja liuskoja lahjaksi. Ja edelleenkään kokoelma ei ole täysi, vaikka aika lähellä jo ollaan.

-Ja mitkä ovat keräilyyn liittyvät, muikeimmat löytönne?
Varsinaisia uskomattomia löytöjä en muista, vaikka kaikennäköistä on tullut eteen mikä on kulloinkin tuntunut löydöltä. Viimeksi taisin löytää Alienin elokuvasarjiksen hintaan 2€.
Tässä tekstissä ei ole mitään henkilökohtaista.

Rac

• Jäsen
« Vastaus #14 : 11.06.2004 klo 11:56:51 »
Kaikenlaista.

Vaihtelevalla. On noita kuitenkin jo aika paljon. Ei oikeen tiedä enää minne laittaa.

Vuodesta 1996, eli 8 vuotta.

Tjaa. Star Warseista 1-2/1983 maksoin joskus 20 mk kappale. Niin ja, kerran löysin Pepeltä monta priimakuntoista vuosikertaa Ryhmä-X:iä. Lehdet olivat 1e/kpl. Enkä ottanut. Isän kirjahyllystä löytynyt ranskankielinen kovakantinen Tintti Neuvostojen maassa juhlajulkaisu 80-luvulta.
"Excuse me. Have you ever danced with the devil in the pale moonlight?" -Batman