Ehkä toimivin/ohjaavin ratkaisu tähän olisikin poistaa kommentointimahdollisuus uutisten ja artikkelien perästä?! Ja siitäkin olen Juhan kanssa samaa mieltä, että keskustelu on parasta luoda sille alueelle jota se koskee. Tai sitten yleiseen sarjakuvat osioon... Näin asiallinen keskustelu voi jatkua vielä viikonkin kuluttua kun uutisarvo on himmennyt, tai jos aihe ponnahtaa uudelleen ajankohtaiseksi.
Toimitusta vinkkaamalla (jos olisi toimitus) Kvaakilainen voi myös saada skuuppinsa etusivun käsittelyyt ja laajemmin pohjustetuksi.
Keskustelun keskittäminen yhteen foorumiin on periaatteessa hyvä ajatus, mutta edelleenkin näen tässä tuon teknisen rajoituksen, että keskustelun aloittaminen/linkitykset pitäisi toimia automaattisesti.
Ja toisekseen kommentointikynnys nousee huomattavasti, mikäli kommentoijan on siirryttävä erillisen linkin kautta foorumille ja kahlattava sieltä oikea aihe ja kirjoitettava siihen aiheeseen. Nytkin toimituksellista materiaalia kommentoivat monet ihmiset ja satunnaiset kävijät, joilla ei kuitenkaan ole aikaa/kiinnostusta perehtyä itse foorumin käyttöön. Kommentointi on yksinkertaista, helppoa ja nopeaa sekä virittää kuitenkin keskustelua aiheesta.
Kolmannekseen mielestäni toimitukselliseen materiaaliin liittyvät kommentit pitäisi löytyä samalta sivulta ja kommenttiboxinkin olla samalla sivulla. Monet jättävät kommentit lukematta, jos ne ovat erillisen linkin takana.
Vastaavasti myös tekstiin viittaaminen on hankalampaa kun itse uutinen tai muu juttu häviää ruudusta siirryttäessä kommentoimaan foorumille.
Tämän vuoksi itse edelleenkin kannatan nykyistä systeemiä parempana.
Tälle on nähdäkseni tarvetta lähinnä siinä mielessä, että jos keskustelijat haluavat uutisoida.
Tätä käyttöä varten Uutiset -kategoria olisi perusteltu. Loisinko?