Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Uutiset: Sarjakuva-Finlandia Ville Tietäväiselle (04.05.2012 klo 11:38:30)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
23.05.2012, klo 13:21:36

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
355281 viestiä 8522 aihetta kirjoittanut 6027 jäsentä. Uusin jäsen: ArtoM
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Eurooppalaiset sarjakuvat
| | |-+  Joonatan Pistooli
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Joonatan Pistooli  (Luettu 5738 kertaa)
Petteri Oja
Juudas itselleen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #30 : 11.11.2008, klo 19:45:56 »

EDIT:
Jos ne vaan antaa sarjisliikkeissä mun kattella albumeita luupin läpi...

Tässä kiteytyy koko pikselöitymiskeskustelun huvittavin puoli.
tallennettu

Tertsi
Mutsi Naamio
Toimittaja
**
Poissa

« Vastaus #31 : 11.11.2008, klo 19:55:53 »

Kiteytyy kenelle kiteytyy.

Mulla on himassa sen verran hyvä lamppu ja valo ja lukulasit, että vanhat silmänikin näkevät viivan skarpisti.

Kirjakaupan hämärässä en näe niin tarkasti. Paitsi luupilla tai lukulaseilla, mutta luuppi on pienempi kuljettaa mukana.

Pikselit ei kuulu sarjakuviin.
Varsinkin kun ihan samalla vaivalla voi tehdä pikselitöntä tavaraa.

« Viimeksi muokattu: 11.11.2008, klo 20:06:12 kirjoittanut Tertsi » tallennettu
Petteri Oja
Juudas itselleen
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #32 : 11.11.2008, klo 20:10:57 »

Pikselit ei kuulu sarjakuviin.

Ei niin. Mulle se raja menee siinä, minkä paljaalla silmällä pystyy erottamaan. Muulla ei ole väliä.
tallennettu

Lönkka
Jäsen
Poissa

Babtized in ignorance and chloroform

« Vastaus #33 : 12.11.2008, klo 01:01:22 »

Ei niin. Mulle se raja menee siinä, minkä paljaalla silmällä pystyy erottamaan. Muulla ei ole väliä.
Juuri näin.
Jollain tasolla aiemminkin esillä ollut pikselikeskustelu toi mieleen äärifanaattiset vinyylipuolustajat jostain 80-luvulta.

Kursoorisesti kun omaa Joonataniani juuri selasin en kyennyt näkemään pikselöitymistä laisinkaan, mikä nyt minun puusilmät huomioon ottaen ei haukansilmiin verrattuna todista juuri mitään muuta kun että alpun jälki ei haittaa minua.

Ihan eri planeetalla ollaan kuin esmes sen Muumi -alpparin kanssa!
tallennettu
Janne
Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
Valvoja
Poissa

Hornan kekäleet!

« Vastaus #34 : 12.11.2008, klo 09:33:06 »

Mitenkäs tässä ketjussa ei taas (jälleen kerran) ole avauduttu pikselöitymisestä?
Kovin faksin läpi vedetyltä näytti viivapiirros, taas kerran. Minulta jäi sen takia hyllyyn. Onhan lähdemateriaali toki vanhaa, mutta ei tämä sen syytä ole. Olen aivan varma, että ranskankielisessä vastaavassa ei ole samaa ongelmaa.

Tuli mieleen, että oletko noin tarkkasilmäisenä lukijana pystynyt viime vuosina hankkimaan ainuttakaan suomenkielistä sarjakuvaa? Tuntuu, että lähes jokaisessa julkaisussa, mitä Suomeen saadaan, on lähemmin tarkisteltuna jos jonkinlaista pikseliä tai rasteria. Jotkut jopa minä kammoksuen huomaan. Joonatanissa en havaannut kuitenkaan mitään vikaa.
tallennettu

"Tex-tieteen yli-morisco"
Kreegahbundolo
Vieras
« Vastaus #35 : 12.11.2008, klo 10:04:01 »

Tampereen festivaaleilla vois pitää pikselipaneelin. Ja rasteripaneelin myös.

Ja tietokoneella tekstauspaneelin ja miksei samalla:
SUURI SARJAKUVIEN KUSTANTAMISEN VÄLINPITÄMÄTTÖMYYSPANEELI

Tulisi kaikki mikä on suomalaisessa sarjakuvakustantamisessa väärin käsiteltyä kerralla. Voisi myös tilata Kiinasta jonkun painossa työskentelevän selittämään että pikselöitymiset ja muut virheet johtuvat lähes poikkeuksetta tiedostoista jotka lähtevät Suomesta itään painettavaksi.

Ei se sarjakuvien julkaiseminen virheettömästi ole vaikeaa, kuka vaan pystyy siihen jos haluaa. Vaatii ainoastaan hieman vaivannäköä. Minulla on teoria että sen lisäksi että isojen kirjakauppaketjujen sarjakuvien sisäänostajat ovat erikoistuneet lastenkirjoihin, on sarjakuvien kustantaminen nakitettu isoissa kustantamoissa henkilöille joiden osaaminen rajoittuu lasten- ja nuortenkirjoihin. Varsinaista sarjakuvaosaamista siellä tuskin on kellään. Korjatkaa jos olen väärässä.

Egmontilla poikkeuksellisesti on töissä ammattitaitoisia ihmisiä jotka yrittävät parhaansa varsin vaikeissa olosuhteissa saada mahdollisimman hyviä sarjakuvia mahdollisimman hyvin julkaistuksi.
tallennettu
Janne
Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
Valvoja
Poissa

Hornan kekäleet!

« Vastaus #36 : 12.11.2008, klo 20:01:09 »

Sinänsä mielenkiintoinen julkaisu, tekijöiden kehityksen seurannan kannalta. Mutta itsellään, omana sarjakuvanaan, tämä ei ole yksinkertaisesti hyvä. Ei ole mikään ihme, ettei näitä ole aikaisemmin julkaistu. Umpah-pahkin on paljon parempi.

Tulisipa Umpah-pahista samanlainen julkaisu!

Ja edelliseen viestiin kommentti. Vaikeista olosuhteista huolimatta Egmontilla on onnistuttu mielestäni erittäin hyvin. Olen hyvin ylpeä heidän viime vuosina julkaisemistaan kovakantisista opuksista, joista minulla on suuri osa ilo omistaa. Sanomalla sen sijaan on ollut enemmänkin ongelmaa painojäljen kanssa. Uskon, että sieltäkin kyllä ammattitaitoa löytyy. Ja muistetaan myös heristää sormea painopaikan suuntaan, jos tarvetta on. Aina ei vika lymyä kustantajan pöydän takana.
tallennettu

"Tex-tieteen yli-morisco"
Tertsi
Mutsi Naamio
Toimittaja
**
Poissa

« Vastaus #37 : 13.11.2008, klo 00:09:39 »

En nyt löydä omaa Joonatan Vaskoolia mistään.

Mutta selailin opusta kirjakaupassa silmä kovana.
Onhan viiva rosoista, mutta ainakaan niissä sivuissa jotka osuivat kohdalle ei pikseliä ollut missään.

EDIT:
Korjaus edelliseen.
Löysin J.P. -albumin hyllystäin.

Heti ensimmäisellä avauksella sivu 63 on kokonaan pikselöitynyt!!! Ihan selvästi näkee.

Mutta esim. sivu 175 on ihan kunnossa.

Onkohan skannaaja vaihtunut kesken albumin??!
« Viimeksi muokattu: 13.11.2008, klo 00:22:23 kirjoittanut Tertsi » tallennettu
Jyrki Vainio
Mielikuvittelija
Avustava toimittaja
*
Poissa

Kvaak!

« Vastaus #38 : 13.11.2008, klo 00:23:49 »

Selailin tänään kirjakaupassa uudelleen. Esim. ensimmäisen tarinan ensimmäiset sivut olivat selvästi pikselöityneitä, katsokaa vaikka pykällystä ruutujen reunoissa.
Uskokaa nyt ihmiset, että vanhanaikainen (pitäisikö sanoa "analoginen") huonosta lähdemateriaalista johtuva rosoisuus näyttää erilaiselta kuin tietokoneen käyttötaidottomuudesta johtuva. Tässä on sitä jälkimmäistä lajia ja se on kyllä ilmiselvää.
En syytä toimittajia Suomen päässä, koska tunnen heitä henkilökohtaisesti ja uskon heidän hyviin tarkoitusperiinsä. Mutta yhä enemmän alan epäillä pahaa Tanskan emokonttorista (sen tyyppejä kun en ole tavannut, joten voin epäillä heitä ilman tunnontuskia!  Roll Eyes) - niiden varassa kun täällä ollaan, niin paha siinä tietysti on pullikoida, mutta kyllä on rehellisesti sanottava, että JOSSAIN tuotantoprosessin portaassa kyllä mättää, kun nämä tosiaan ovat virheitä, jotka pitäisi pystyä välttämään jos hiukan vaivautuisi yrittämään.
Inhottavaa, että sarjakuvamarkkinat ovat pohjolassa niin harvoissa käsissä, että tämmöisestä pullonkaulasta sitten joudutaan turhaan kärsimään.
tallennettu

"Comic strips are like a public utility, they're supposed to be there 365 days a year" - G. B. Trudeau
Tertsi
Mutsi Naamio
Toimittaja
**
Poissa

« Vastaus #39 : 13.11.2008, klo 00:30:48 »

Todistetta tuossa alempana.

EDIT:
Kvaak pakkaa nuo kuvat aika armeliaasti. Oikeasti pikselit ovat paljon törkeämmän näköiset tuossa oikeanpuoleisessa kuvassa.

* pix.jpg (94 kilotavua, 741x589 - tarkasteltu 221 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 13.11.2008, klo 00:36:11 kirjoittanut Tertsi » tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri
Toimittaja
**
Poissa

"Ja rangaistus on greippi!"

« Vastaus #40 : 13.11.2008, klo 01:14:15 »

No jo, onhan siellä pikseliä paikoin. Nimenomaan paikoin. Outo juttu. Just ainakin s. 62 ja 63 oli kehnoja, toisin paikoin taas selvästi kehno alkuperäismateriaali on tehnyt tepposia. Eniten kumminkin oudoksuttaa värityksessä ilmenevä moiré (eli laikutus, ns. läikekuvio).  esim. sivulla 15. Outoa sikäli, että nämähän ymmärtääkseni väritettiin kaikki uudelleen. Hmm...

Timo
tallennettu

Amerikkalainen sanakirjamääritelmä 1950-luvulta.
http://suttuvihko.vuodatus.net/
Tertsi
Mutsi Naamio
Toimittaja
**
Poissa

« Vastaus #41 : 13.11.2008, klo 10:50:46 »

Outoa sikäli, että nämähän ymmärtääkseni väritettiin kaikki uudelleen. Hmm...

Voiskohan tuo pikselöinti johtua uudelleenvärityksestä? Eli siitä, että on pitänyt erotella musta viiva väreistä?

Jospa joistakin sivuista on ollut vaikeampi valita mustaa viivaa esim. originaalisivun huonokuntoisuuden vuoksi. Eikös tuollaista pikseliviivaa saa aikaiseksi, jos vääntää Image-adjust-treshold-säätimen nupit kaakkoon?
« Viimeksi muokattu: 13.11.2008, klo 10:53:04 kirjoittanut Tertsi » tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: