Kriisi paljastaa ihmisen luonteen

Auschwitzin keskitysleirillä kuolleen kirjailija Irène Némirovskyn sota-aikana tekemä Ranskalainen sarja julkaistiin Ranskassa vasta vuonna 2004. Maailmanmenestys on muokattu nyt sarjakuvaromaaniksi.

Emmanuel Moynot
Ranskalainen sarja – Myrsky kesäkuussa
alkuteos Suite française: Tempête en juin
suom. Marja Luoma
Jalava 2016
ISBN 978-951-887-536-2
220 s., mv, pehmeäkantinen

Kesäkuu 1940 oli Ranskassa yhtä kaaosta. Saksalaiset vyöryivät maahan ja Pariisi evakuoitiin eri puolille maata. Pommitukset, leviävä paniikki, katkeilevat liikenneyhteydet ja puute vaikeuttivat monen siirtymistä turvallisemmille alueille. Kiovassa 1903 syntynyt Irène Némirovsky (k. 1942) kirjoitti ajan tapahtumista, mutta sota-aika ja syntyneen Vichyn Ranskan juutalaislait estivät teosten julkaisemisen.

Némirovsky oli päätynyt Ranskaan vuonna 1920. Perhe pakeni syntyvästä Neuvostoliitosta ja asui Suomessakin Venäjän vallankumousten ja ensimmäisen maailmansodan loppumisen välisenä aikana. 1930-luvulla hänestä tuli tunnustettu kirjailija. Ranskalaisen sarjan kahden romaanin (Myrsky kesäkuussa ja Dolce) tarina on itsessään kiinnostava. Niiden käsikirjoitukset perikunta löysi vasta 1980-luvun lopulla ja aika oli kypsä niiden julkaisemiselle 2004. Suomessa Ranskalainen sarja julkaistiin 2005 (Gummerus). Ensimmäinen Némirovskyn kirja suomennettiin 1946.

Vaikka toisesta maailmansodasta julkaistaan Ranskassakin paljon erilaista kirjallisuutta, kesän 1940 tapahtumia ei mielellään muistella. Aika ei ole mitenkään kunniakas sotilaallisesti tai poliittisesti. Myöhemmin kuuluisa vastarintaliikekin oli vasta muotoutumassa.

Emmanuel Moynot (s. 1960) on pitkän linjan sarjakuvantekijä. Parhaiten hänet tunnetaan Jacques Tardin aloittaman Nestor Burma -sarjan jatkajana. Moynot’n teoksia ei ole aikaisemmin suomennettu. Tuotantoon kuuluu Burman lisäksi muitakin kaunokirjallisista teoksista tehtyjä sarjakuvasovituksia.

Irène Némirovskyn Myrsky kesäkuussa ei ole otollisimpia teoksia sarjakuvaromaaniksi. Kirjan henkilögalleria on suuri, kirjailijan tarkoituksena on kuvata miten erilaiset ihmiset reagoivat muuttuneisiin olosuhteisiin. Moynot on ratkaissut ongelman teoksen alkuun sijoitetulla henkilögallerialla, jossa on mukana keskeiset kolme perhettä jäsenineen. Mukana on paljon muitakin. Väliotsikoin on selvennetty kenen vaiheita milloinkin kerrotaan.

Kaikkiaan ajanjaksosta jää mieleen hyvin opportunistinen tunnelma. Monilla oli kokemuksia ensimmäisestä maailmansodasta ja sen aiheuttamista muutoksista. Kyynisimmät pyrkivät hyötymään aikaisempien kokemusten avulla. Lukija jää miettimään mitä ruokavarkaus onkaan tuollaisen oman edun tavoittelun rinnalla. Onko bensan huijaaminen yhtään parempi teko? Kansakunnan selkärankana yleensä pidetty keskiluokkakaan ei sellaiselta vaikuta. Uskaltaako sodan aikana antautua rakkaudelle?

Poikkeusolot saivat monet käyttäytymään raadollisesti. Pakolaisten runsaus sai monet sulkemaan ovensa. Moynot kuvaa kaikkea tuota harmaan monissa sävyissä. Ilmeet, eleet ja teot kuvastavat selviytymistaisteluja oivallisesti.

* Kvaakissa voi keskustella Moynot’n sarjakuvasta