Jerusalemin arkea kiihkottomasti käsiteltynä

“Asumme Beit Haninan kaupunginosassa. Minulle selitetään, että alue liitettiin Israeliin 1967. Olemmeko siis Israelissa? Hallituksen mielestä kyllä, mutta kansainvälisesti ottaen olemme Länsirannalla ja palestiinalaisten mukaan miehitetyllä maalla. No, en ymmärtänyt ihan kaikkea, mutta vietän täällä vuoden, jonka aikana asia varmaankin selviää.”

Shenzhenin (suom. 2010), Pjongjangin (2009) ja Merkintöjä Burmasta (2008) -albumin jälkeen quebeciläissyntyinen sarjakuvataiteilija-maailmanmatkaaja Guy Delisle siirtyy uuteen polttopisteeseen planeetallamme. Vuorossa on Lähi-itä, jonka 2000-luvun arjesta piirtäjä tarjoaa kiinnostavan, erilaisen ja omakohtaisen näkemyksen.

Delisle muuttaa perheineen asumaan Jerusalemiin, eikä asettuminen monenkirjavien kasvojen, intohimojen ja konfliktien elävöittämään kaupunkiin suju kommelluksitta. Piirtäjä käsittelee perustavaa laatua olevia kysymyksiä katujen varsilla, pyhien paikkojen uloskäynneillä ja kahvilan terasseilla ja paljastaa meille Jerusalemin, jollaista sanomalehdet eivät näytä.

Merkintöjä Jerusalemista
Ranskankielinen alkuteos Chroniques de Jérusalem
Kirjoittanut ja piirtänyt Guy Delisle
Värit Lucie Firoud ja Guy Delisle
Suomentanut Saara Pääkkönen
Kustantaja WSOY
Painettu EU:ssa
Nid., pk, osittain väri, A5, 334 sivua
Hinta 20,95
ISBN 978-951-0-39022-1
© Guy Delisle Productions – 2011
Suomenkielinen laitos © Saara Pääkkönen ja WSOY 2012

Israel – jaettu maa, ja Jerusalemissa jako tiivistyy. Lisäksi Jerusalemiin tuntuvat pesiytyvän kaikkein kovimmat uskonnolliset kiihkoilijat, riippumatta uskontokunnasta. Guy Delisle kertoo sarjakuvan keinoin lyhyitä arkisia tapahtumia historiallisessa kaupungissa, nykyään jaetussa. Delisle keskittyy kaupungin ja sen asukkaiden kuvaamiseen, ottamatta pahemmin kantaa uskontoon ja politiikkaan, jotka ovat Lähi-idässä oikeastaan sama asia. Delisle itse ei ole lainkaan uskonnollinen, ja suhtautuu siksi kiihkottomasti eri uskontokuntien väliseen juopaan Jerusalemissa.

Guy Delislen vaimo toimii lääkärinä Lääkärit ilman rajoja -järjestössä. Siksi myös Guyllä on mahdollisuus päästä matkustamaan kiinnostaviin paikkoihin, joista hän sitten bloggaa ja laatii sarjakuvia. Vuonna 2008 Delislen perheelle selvisi – kuukautta ennen muuttoa – että seuraavaksi mennään Israeliin. Guy ei ollut innostunut asiasta, hän ei tuntenut mitään kiinnostusta Israelin konflikteja kohtaan, tunnusti hän Haaretz-lehden haastattelussa maassa asuessaan.

Pelkästään Jerusalemiin kirja ei keskity, vaan välillä arvostettu sarjakuvantekijä joutuu työnsä puolesta käymään muuallakin, myös Helsingissä käydään. Voisi kuvitella, että nämä episodit ovat turhia, koska kirjan pitäisi kertoa Jerusalemista. Mutta tarkoituksena on kertoa kuinka hankalaa matkustaminen on jos sattuu asumaan Israelissa. Roomasta Delisle on sentään päättänyt ottaa kuuluisaa arkkitehtuuriakin mukaan. Helsinki näyttää tavanomaisen ankealta.

Israelin rajojen sisällä Delisle toimii eri instanssien luennoitsijana ja pitää sarjakuvatyöpajoja. Maan sisäiset kulttuurierot huomaa suhtautumisessa sarjakuvaan. Jerusalemin arabialaisella yliopistolla sarjakuvista yksi tuntee Madia ja toinen Karvista. Loput eivät mitään, joidenkin uskonto kieltää ihmisten ja eläinten piirtämisen. Tel Avivissa taas opiskelijat tuntevat nykysarjakuvan keskeisimmät nimet heti.

Jerusalemissa paikallisiin asukkaihin kontaktin ottaminen jää pintapuoliseksi, toisin kuten samaa aihetta kuvaava sarjakuvateos, Joe Saccon Palestiina. Delisle ei osoita kiinnostusta poliittisiin ja uskonnollisiin jännitteisiin. Hän keskittyy pohtimaan miksi tietystä marketista ei saa vaippoja ja siirtokunnan marketista ei saisi ostaa mitään vaikka sieltä löytyis vähän kaikkea.

Kiireinen vaimo vilahtelee välillä, mutta lapset, nyt kasvanut rasavilli Louis ja pikku Alice pitävät koti-isän kiireisenä, vaikka lapsilla hoitopaikka onkin. Tuttavat tuntuvat olevan muita ulkomaalaisia, naapurin tanskalaisen kanssa Guyllä on paljon yhteistä koti-isyyden takia. Paikallisen luterilaisen seurakunnan saksalainen pappi taas osoittautuu sarjakuvan ystäväksi.

Jerusalemin kiihkouskovaisten joukosta on mukavaa käydä viikonloppuna vaikka Tel Avivissa joka onkin aivan normaali kaupunki. Samoin Jordaniassa, vaikka passin turvaluokitus vaikuttaa hivenen epäilyttävältä matkan jälkeen. Jerusalemissa moni kantaa näkyvästi asetta mukanaan, ja siitä mainitaan moneen kertaan.

Vuoden Jerusalemissa asumisen jälkeen Guystä tuntuu ettei hän ole saanut paikan päällä mitään aikaan, vaan syntyipä komea sarjakuvateos jatkoksi edellisille. Albumi on laadittu Ranskassa, vasta vuoden Israelissa oleskelun jälkeen. Tietenkin matkalta tarttu mukaan valokuvia ja piirroksia, vaikka joskus kuvaaminen ja piirtäminen kiellettiinkin joissain paikoissa joko uskontoon tai sotilassalaisuuksiin vedoten.

Värejä on käytetty, mutta aika niukasti. Tehokeinona yleensä, pääasiassa kirja on mustavalkoista grafiikkaa harmaasävyillä. Suomennoksessa eikä painoasussa ei löydy valittamista, tekstityksen fontti muistuttaa alkuperäistä.

Ei tätä yhteen kyytiin kannata lukea, paksu kirja lyhyitä episodeja on oivaa yöpöytälukemista. Edellisistä Delislen kirjoista pitäneille tämä menee hyvin läpi. Paras Delislen teos on silti ensimmäinen suomennettu ja alkuperäisessä järjestyksessä tätä edeltävä Merkintöjä Burmasta. Suositellaan aloittelijoille, Burmasta en ainakaan itse tiennyt etukäteen juuri mitään, Israel on jo tutumpi, mutta ei tästä uudesta kirjasta samanlaista innostusta aiheeseen tekijältä löydy kuin Burmasta.

Teoksen julkaisemista on tukenut Ranskan kansallinen kirjallisuuskeskus Centre National du Livre

Keskustele Kvaakissa Guy Delislen töistä.