Kun joku liikahtaa, paikoillaan pysyvien mielestä tämä pakenee

Jotain pahaa on tapahtunut, ilmeisesti rikos, ja sairaalassa makaa nainen tajuttomana. Epäiltynä on rankasti ylipainoinen mies, entinen ruokakirjailija ja nykyinen kulkuri. Kuulusteluhuoneessa poliisi saa faktojen, päivämäärien ja kellonaikojen sijasta kuulla kokonaisen elämäntarinan. Kuka on Polza Mancini, tämä vastenmielinen röykkiö ihraa? Sitä poliisi ei kysy, mutta juuri sen se saa tietää.

Polza Mancini kertoo tarinansa, siinä muodossa ja järjestyksessä kuin itse haluaa. Isän kuolema on laukaissut säyseässä miehessä pelon, jota hän pystyy hallitsemaan vain juomalla itsensä tolkuttomaan humalaan. Tavanomaiset normit eivät enää kahlitse Mancinia. Tavoittelemisen arvoista on vain blast, surrealistinen itsensä unohtamisen tila.

Ranskalaisen Manu Larcenet‘n (s. 1969) 200-sivuinen tarina kasvaa dekkarikehyksestä elokuvalliseksi tutkielmaksi ihmisen suvaitsemattomuudesta. Ylistetyllä Pieniä voittoja -sarjallaan maailman arvostetuimpien sarjakuvantekijöiden joukkoon noussut Larcenet vuorottelee taitavasti sanojen ja kuvien tihentymillä tässä magnum-sarjansa avausosassa.

Blast 1 – Röykkiö ihraa
Ranskankielinen alkuteos Blast 1 – Grosse Carcasse

Tekijä Manu Larcenet
Lasten piirrokset Lilie ja Lenni
Suomentaja Heikki Kaukoranta
Tekstaaja Mika Lietzén
Taitto Kirjasorvi / Antti Hulkkonen
Kustantaja WSOY
Painettu EU:ssa
204 sivua, kovakantinen, mv/väri, sid., 200 X 260 sivua
Hinta 26 euroa
ISBN 978-951-0-37463-4
© DARGAUD 2009 by Larcenet, all rights reserved
Suomenkielinen laitos © Heikki Kaukoranta ja WSOY 2011

Blast on psykologinen tutkielma kompleksisen päähahmonsa henkisistä ja ruumiillisista vammoista. Manu Larcenetin uskomattoman kaunis piirrosjälki on tässä ensimmäisessä osassa kantavana voimana. Itse tarina ei vielä pääty, joskin kerrontakin tekee jo vaikutuksen.

Kirjan kehyskertomuksena toimii poliisikuulustelu. Väkivaltaisen rikoksen motiivia ei kuulemma saa kysyä liian suoraan, koska mielenterveysongelmista kärsivä Mancini menisi lukkoon. Polza Mancinin on annettava kertoa tarinansa omaan verkkaiseen tapaansa. Mutta hän kertoo mitä tahtoo ja tämän kirjan lopuksi poliisi saa tiedon että Mancini on jättänyt jotain oleellista pois.Lukija ei saa tietää sairaalassa makaavasta naisesta vielä yhtään mitään.

Vuosien mittaan Larcenetin kunnianhimo on vain noussut, vaikka näiden moniosaisten sarjojen ohella Manu julkaisee kevyempääkin ja helpommin sulavaa sarjakuvaa saadakseen perheelleen apetta pöytään. Manu Larcenet on silti mies, joka kulkee omia polkujaan, voisi jopa sanoa että useita kerrallaan.

Polza Mancinin hahmo tuo meille oudon ja arvoituksellisen päähenkilön. Larcenet rakentaa hahmonsa suoraan lukijan silmien edessä. Kirjan ilmapiiri on varsin synkkä,

omituinen ja häiriintynytkin. Sekä taide että kerronta ovat aivan muuta mitä Larcenetin mistään työstä on aiemmin saanut havaita.

Blast on vähintäänkin mielenkiintoinen uuden sarjan avaus Manu Larcenetilta. Kokonaisuus näyttää silti vasta onko tämä Eurooppalaisen sarjakuvan 2000-luvun alun klassikko. Uskoisin että on. Ranskaksi on ilmestynyt jo toinenkin osa. Ensimmäinen osa saa aikaan kiihkeän halun jatkaa tarinan lukua. Eräiden tietojen mukaan Blastiin tulee kuulumaan yhteensä viisi osaa.

Elämäntarinaksihan tätä kustantaja nimittää, mutta lapsuus ja nuoruus hypätään nopeasti yli, ja laveammin Polza kertoo vasta kulkurin urastaan, mutta kirjan lopussa annetaan ymmärtää että kronologisesti varhaisempiin tapahtumiin palataan tulevissa osissa. Muuten tarina kulkee suoraviivaisesti, eikä tapahtumia tarvitse kummemmin selittää. Oma lukunsa taas ovat “blastit” joita Mancini pyrkii kokemaan, ja miten hänen mielentilaansa liittyvät Pääsiäissaaren suuret kivipatsaat.

Suurin osa kirjasta on mustavalkoista, Polza Mancinin kokiessa “blasteja” näemme värillisiä lasten piirroksia upotettuina Larcenetin mv-ruutuihin.

Kirja näyttää ensi silmäyksellä liimasidotulta Matti Hagelbergin Kekkosen tapaan ja voi kuulla miten tuoreen kirjan liimaus raksahtelee lukiessa. Langat ovat kuitenkin näkyvissä, joten on tämä oikea sidottu kirja. Liiman raksahtelu vain hirvittää ja saa miettimään tämän kestävyyttä. Painatus, suomennos ja tekstaus ovat onnistuneita.

Ouvrage publié avec le soutien du Centre national du livre.
Teoksen julkaisemista on tukenut Ranskan kansallinen kirjallisuuskeskus Centre national du livre.

Keskustele Kvaakissa Manu Larcenetin sarjakuvista

“Kun joku liikahtaa, paikoillaan pysyvien mielestä tämä pakenee” –Jacques Brel